ساده‌ترین روش کاشت گل سنبل برای عید در خانه

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دوست دارید برای سال تحویل یک گلدان زیبا پر از گلهای سنبل داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.
گل سنبل

یکی از جذابیت‌های سفره هفت سین قرار دادن یک گلدان پر از گل سنبل در سفره است؛ اما از آنجا که برای خرید گل سنبل باید مبلغ زیادی بپردازید، بسیاری از خرید آن منصرف می‌شوند؛ اما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم راه‌حلی به شما آموزش دهیم که بتوانید با قیمتی بسیار مناسب، تعداد زیادی گل‌سنبل را خودتان در خانه بکارید و از آن لذت ببرید.

انواع گل سنبل

قبل از خرید پیاز سنبل برای کاشت، لازم است که با انواع آن آشنا شوید؛ این گل زیبا در سه نوع سنبل هلندی، سنبل ولایتی و سنبل رومی در بازار موجو.د است که دز رنگ‌های مختلفی چون نارنجی، صورتی، زرد، بنفش و سفید موجود است که رشد آن به 20 سانتی‌متر می‌رسد و در اواخر اسفند هم گل می‌دهد. زیباترین نوع سنبل، سنبل ولایتی است که از آن برای سفره هفت سین استفاده می‌شود.

گل سنبل

نحوه کاشت گل سنبل در گلدان

روش کاشت گل سنبل بسیار راحت است و نیاز به مهارت خاصی ندارد، تنها کافی است به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید یک گلدان زیبا برای عید داشته باشید و از آن لذت ببرید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید در کاشت سنبل برای عید به آن توجه داشته باشید، انتخاب پیاز سنبل است؛ پیازی که انتخاب می‌کتید باید سالم، سفت و سنگپین باشد؛ اگر در کاشت گیاهان آپارتمانی مهارت داشته باشید، خودتان می‌توانید با توجه به پیاز، رنگ کل را تشخیص دهید؛ در غیر این صورت باید از فروشنده بخواهید که رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد.

مرحله اول

در ابتدات لازم است یک گلدان مناسب انتخاب کنید؛ گلدان انتخابی باید 30 سانتی‌متر ارتفاع و 12 سانتی‌متر اندازه دهانه گلدان باشد؛  دقت کنید گلدان زه‌کشی مناسبی داشته باشد.

مرحله دوم

گلدن را با خاک مناسب و سبک پر کنید؛ بهتر است که خاک مخلوطی از برگ و ماسه باشد؛ برای مثال حدود ۷۰ درصد ماسه و بقیه خاک برگ، کوکوپیت و یا پیت ماس باشد.

گل سنبل

مرحله سوم کاشت گل سنبل

در صورتی که پیاز سنبل دوره سرما را طی نکرده باشد، آن را طوری در گلدان قرار دهید که نوک پیاز در سطح گلدان و اطراف آن با خاک پوشیده شود. سپس گلدان را آبیاری کرده و به مدت 10 روز در مکانی سرد قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  این رنگ موها شما را ۱۰ سال جوان می‌کند

مرحله چهارم

در این مرحله خیلی مهم است که به گلدان نور نرسد؛ بنابراین برای اطمینان بیشتر می‌توانید روی گلدان را با مالچ بپوشانید. در مرحله بعد گپلدان را باید هنگامی آب دهید که سطح خاک خشک باشد و آبیاری باید به گونه‌ای باشد که سطح خاک مرطوب شود. ( از آبیاری بیش از حد بپرهیزید)

مرحله پنجم

هنگامی که سنبل‌ها شروع به سبز شدن کردند و ارتفاع آن‌ به ۵ تا ۳ سانتی‌متر رسید، می‌توان آن‌ها را به فضای داخل خانه بیاورید و گلدان را در مکانی قرار دهید که نور به طور غیر مستقیم به آن بتابد و زمانی که ارتفاع سنبل به 10 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن را به محیطی انتقال دهید که نور به آن بتابد.

مرحله پایانی کاشت گل سنبل

سنبل معمولا بعد از ۳ هفته شروع به گلدهی می‌کند و در این مدت باید آبیاری منظم انجام شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در طرز نگهداری گل سنبل به آن توجه داشت این است که از آبپپاشی روی برگ‌های گل خودداری کنید؛ در غیر این صورت ریشه گیاه پوسیده می‌شود.

گل سنبل

نکات مهم کاشت سنبل

  • پیازها در خاکی مناسب و سبک که مخلوطی از خاک برگ و خاک شن‌ است بکارید. د
  • نحوه کاشت باید به گونه‌ای باشد که دو سوم پیازها در خاک و یک سوم آن بیرون از خاک باشد.
  • پیاز را بعد از کاشت به محل معتدل ببرید.
  • خاک را قبل از کاشت گیاه آب یاری و خیس کنید.
  • در روزهای ابتدایی کاشت، دمای هوای محیط نباید کمتر از ۱۳ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • ۱۰ روز گلدان را در تاریکی و دمای محیط ۲۴ درجه سانتی‌گراد نگه دارید .
  • بعد از گذشت این ۱۰ روز، گلدان را به محلیانتقال دهید که نور ملایمی به آن بتابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …