مجسمه فردوسی بزرگ در پایتخت ایتالیا!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تندیس شاعر مشهور و پرآوزه ایران ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، در یکی از سرسبزترین مناطق شهر رم ایتالیا قرار دارد و گردشگران زیادی را جذب می‌کند.
مجسمه فردوسی در رم

حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی ( ۳۲۹ هجری قمری – ۴۱۶ هجری قمری )شاعر حماسه‌سرا و بی‌مثل ایرانی است که سراینده شاهنامه بوده‌ است. این شاعر گرانقدر همیشه باعث افتخار ما ایرانیان بوده و شهرت جهانی دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، مجسمه‌ای از فردوسی در رم، پایتخت ایتالیا قرار گرفته‌است که نظر توریست‌های ایرانی و صد البته توریست‌ دیگر کشورهای دنیا را به خود جلب کرده‌‌است. این مجسمه تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رم و نماد فرهنگ و هنر ایران و ایرانیان به حساب می‌آید. با دلتامگ همراه باشید تا بیشتر با مجسمه فردوسی در رم، این نماد ایرانی آشنا شویم.

تاریخچه مجسمه فردوسی در رم

مجسمه فردوسی در سال 1337 به دستان هنرمند ایرانی، ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. این هنرمند مجسمه‌ساز شاگرد استاد کمال الملک بوده‌است. او قبل از ساخت مجسمه فردوسی در رم، مجسمه‌ میدان فردوسی تهران و آرامگاه فردوسی در شهر توس مشهد را نیز خلق کرده‌بود و در هنر مجسمه‌سازی از هنرمندان نامدار ایرانی به شمار می‌رفت. این هنرمند بزرگ به جز ساخت مجسمه‌ فردوسی، ساخت مجسمه‌های دیگر اشخاص برجسته‌ ایرانی، از جمله خیام، ابوعلی سینا، نادرشاه افشار و … را نیز در کارنامه‌ هنری خود دارد.

مجسمه فردوسی در ایتالیا

مجسمه فردوسی رم، به مرور زمان و به‌خاطر شرایط آب و هوایی تا حد زیادی آسیب دیده‌بود. به‌طوریکه حتی خط الرسم حکاکی‌شده بر پاهای مجسمه از بین رفته‌بود. به همین خاطر بازسازی‌های لازم توسط یک تیم ایتالیایی حرفه‌ای بر روی آن صورت گرفت تا دوباره امکان نصب آن در یک محوطه بدون سقف فراهم شود. بدین ترتیب مجسمه فردوسی بعد از بازسازی در یکی از میدان‌های جنوب شرقی رم نصب شد. این میدان به خاطر وجود همین مجسمه با نام میدان پیازال فردوسی شناخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  نظریه عجیب درباره پیدایش حیات + ویدئو

شهرداری رم همه ساله آزمایشات لازم را بر روی این مجسمه را انجام می‌دهد تا از تخریب مجدد آن پیشگیری کند. اما با این حال تعدادی از کارشناسان ایرانی از مقامات این کشور درخواست کرده‌اند تا نسخه کپی این مجسمه را با نسخه اصلی آن جابه‌جا کنند و نسخه اصلی این مجسمه ارزشمند را به جای محیط باز، در موزه نگهداری کنند تا مبادا در اثر تغییرات آب و هوایی دوباره آسیب ببیند. این مجسمه از نظر هنری بسیار ارزشمند است و به همین خاطر جامعه هنری ایران نگران تخریب‌ دوباره آن هستند.

پیشنهادمطالعه: شگفتی‌های بام‌لند تهران!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

پارچه های مناسب لباس تابستانی

هر فصلی پارچه‌های مخصوص خود را دارد که بیشتر از آنها در تهیه انواع لباس استفاده می‌شود. بر…