چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشم هیجانی طبیعی است که همه ما آن را تجربه می‌کنیم. اما مسئله اینجاست که اگر خشم کنترل نشود می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و عوارض جبران ناپذیری داشته‌باشد.
ساده ترین روش ‌های کنترل خشم

وقتی عصبانی می‌شوید چه رفتارهایی نشان می‌دهید؟ آیا قادر به کنترل خشم خود هستید؟ برای کنترل خشم چه کار می‌کنید؟ چطور اجازه ندهیم خشم ما را کنترل کند؟ خشمگین شدن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای ما داشته‌باشد، روابطمان با دیگران را تخریب کند و یا باعث از دست دادن شغل‌مان شود. چطور باید از عوارض و آسیب‌های خشمگین شدن جلوگیری کنیم؟ در این مطلب از دلتامگ سعی کردیم تا شما را با ساده ترین روش ‌های کنترل خشم آشنا کنیم.

ساده ترین روش ‌های کنترل خشم

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

قبل از هر رفتاری کمی مکث کنید

وقتی که از چیزی عصبانی شدید، تلاش کنید قبل از هر سخن یا رفتاری، مقداری تامل کنید. لحظه‌ای صبر کنید تا کمی از شدت عصبانیت شما کم شود. وقتی که در لحظه‌ اول واکنشی انجام ندهید، هیجان خشم شما فروکش می‌کند و  کم‌کم آرام‌ می‌شوید. برای این صبر کوتاه چند ترفند وجود دارد که یکی از بهترین این ترفندها این است که:

  • تا ده بشمارید

    در دل خود یا اگر شرایط به شما اجازه می‌دهد، با صدای بلند، از یک تا ده بشمارید. این شمارش با وقفه‌ای که ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا بتوانید موقعیت و مسئله‌ای که باعث عصبانیت شما شده‌است را بهتر تجزیه و تحلیل کنید و از واکنش‌های فوری که احتمال دارد بعدا از آن‌ها پشیمان شوید، جلوگیری می‌کند.

در مورد شرایط فکر کنید

از خودتان سوال‌هایی بپرسید که به درک شرایطی که در آن خشمگین شده‌اید کمک کند. مسئله‌ای که شما را آشفته کرده‌است، دقیقا چیست؟  آیا می‌توانید مشکل به‌وجود آمده را مدیریت و کنترل کنید؟ آیا سوءتفاهمی باعث عصبانیت شما شده‌است؟ بهتر است قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید، به عواقب و نتایجی که آن عمل می‌تواند به دنبال داشته‌باشد فکر کنید.

برای دقایقی محیط تنش‌زا را ترک کنید

سعی کنید از محیطی که خشم شما را برافروخته، فاصله بگیرید. برای زمان کوتاهی محیط تنش‌زا را ترک کرده و دوباره بازگردید. وقتی شما عصبانی می‌شوید، شبیه کاسه‌ای پر از آب جوش خواهید شد. اگر از منبع حرارت (محرکی که باعث خشم شما شده است) دور نشوید، حرارت شما را بخار می‌کند و از بین می‌برد.

نفس عمیق کشیدن از ساده ترین روش های کنترل خشم

با این روش می‌توانید ضربان قلب خود را کنترل کنید و به مغز خود اکسیژن برسانید. روان‌شناسان تکنیک تنفس ۴x۴ را پیشنهاد می‌کنند. در این تکنیک به آرامی و به مدت ۴ ثانیه هوا را به درون ریه‌ خود بکشید ( دم شما ۴ ثانیه طول بکشد ). ۴ ثانیه نفس خود را نگه دارید. سپس ۴ ثانیه هوا را به آرامی بیرون دهید ( بازدم شما ۴ ثانیه طول بکشد ). این روش را ادامه دهید تا جایی که احساس کنید به اندازه‌ کافی آرام شدید و می‌توانید کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

 دلتامگ

با آرامش به افرادی که باعث خشم‌ شما می‌شوند، هشدار دهید

اگر شما با کسی ارتباط دارید که همیشه باعث عصبانیت شما می‌شود، با بیان مناسبی این موضوع را به او گوش‌زد کنید. فریاد زدن، توهین یا حتی قهر می‌تواند مشکل شما را پیچیده‌تر کند. به‌جای این‌ها به او هشدار بدهید. به او بگویید کارهایی که انجام می‌دهد، باعث عصبانیت شما می‌شود. این کار را زمانی که ناراحت یا عصبانی هستید، انجام ندهید. زمانی که احساس آرامش می‌کنید با او حرف بزنید.

نتیجه‌گیری: کنترل خشم و عصبانیت همیشه مسئله‌ای حساس بوده‌است که بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی قادر به انجام آن نیستند. در مطالب بالا سعی کردیم تا ساده ترین روش های کنترل خشم را به شما معرفی کنیم تا از آسیب‌های خشم در امان بمانید.

پیشنهاد مطالعه: با این ۳ روش با اعتماد به نفس به نظر برسید

مطلب پیشنهادی:  تکیه معاون الملک بنای نفیس دوره قاجار در کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…