بزرگ‌ترین و ثروتمند‌ترین کلیسای جهان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس عقیده رایج در کاتولیک این کلیسا محل دفن پیتر مقدس، یکی از حواریون مسیح و اولین پاپ است.
کلیسای سن پیتر واتیکان

سن پیتر، از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان در شهر واتیکان‌ است که حدود ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد. سنگ‌تراشی‌ها و مجسمه‌های سقف این کلیسا توسط میکل‌آنژ انجام شده و اگر از بالا به این کلیسا نگاه کنید، نقشه‌ آن را به شکل کلیدی خواهید دید که کلید بهشت خوانده می‌شود. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره حقایق کلیسای سن پیتر واتیکان بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

در کلیسای سن پیتر واتیکان چه می‌گذرد

این کلیسای قدیمی، حدود سال ۳۲۴ میلادی و به دستور «کنستانتین اول» ساخته‌شد. برای ساخت این کلیسا تپه‌های اطراف را مسطح کردند و گورستانی که مقبره اصلی سن پیتر در آن قرار داشت ویران گردید. کلیسای کنونی، در واقع دومین کلیسای سن پیتر است. در سالروز میلاد مسیح در سال ۸۰۰ میلادی، «شارلمانی» در همین کلیسا به عنوان فرمانروای امپراطوری مقدس رم، تاج‌گذاری شد. از کلیسای اول تنها یک تکه موزاییک از قرن هشتم و سنگ «دهان حقیقت» باقی مانده، که در کلیسای «سن ماریا» در «کازمدین» نگهداری می‌شود و هشت ستون، که به کلیسای فعلی سن پیتر منتقل شدند.

در کلیسای سن پیتر واتیکان چه می‌گذرد

مجسمه معروف کلیسای واتیکان

معروف‌ترین اثر میکل‌آنژ، مجسمه «پیه‌تا» است که در کلیسای سن پیتر واقع‌شده و سال‌ها مورد بی‌‌مهری قرار گرفته‌است. در طول سالیان مختلف این مجسمه بارها مورد صدمه قرارگرفته، اولین‌بار دهه ۱۷۰۰ میلادی هنگامی که داشتند مجسمه را در کلیسا جا به جا می‌کردند، چهار انگشت مریم مقدس شکست.

مجدد در سال ۱۷۳۶ این بخش‌ها مرمت شد. اما بدترین اتفاق در سال ۱۹۷۲ افتاد که یک زمین‌‌شناس به نام «لازلو توته» به درون کلیسا دوید و با چکش زمین‌شناسی خود به این مجسمه‌ ۵۰۰ ساله حمله کرد. او در حالی که فریاد می‌زد من عیسی مسیح هستم، یکی از دست‌های مریم مقدس را به طور کامل از آرنج جدا کرد، تکه‌ای از بینی‌اش را شکست و به یکی از پلک‌هایش آسیب رساند. پس از احیاء و مرمت دوباره مجسمه، پیه‌تا را درون محفظه‌ای از جنس شیشه‌ آکرلیک ضد گلوله قرار دادند. پیه‌تا تنها اثری بود که میکل‌آنژ امضای خود را پای آن قرار داد.

مطلب پیشنهادی:  شیک ترین وسایل آشپزخانه برای جهیزیه کدامند؟

مجسمه معروف کلیسای واتیکان

درب عجیب کلیسای سن پیتر

در کلیسای سن پیتر، دربی وجود دارد که فقط در سال‌های مقدس باز می‌شود، و به آن درب مقدس می‌گویند. این درب فقط در سال‌های مشخص «یوبیل» باز می‌شود و معتقد هستند مردمی که از این در عبور می‌کنند، تمام گناهانشان بخشیده می‌شود.

سایه‌بان عظیم کلیسای سن پیتر

سایه‌بان عظیم کلیسای سن پیتر

در سال ۱۶۳۳ سایه‌بان ۲۹ متری کلیسای سن پیتر ساخته شد که تجلی ثروت و توانگری بود. ساخت این سایه‌بان در آن زمان باعث شد، به شدت هدف انتقاد‌ قرار گیرد.

 وادی خاموشان در کلیسای سن پیتر

اسکاوی، وادی خاموشان در واتیکان است و نمی‌توان آن را یک سرداب دانست. چرا که سرداب جایی است که تعداد زیادی پاپ در آن دفن شده‌اند. اسکاوی فقط با قرار قبلی قابل رویت است و مشخص نیست که چرا واتیکان به عده‌ای اجازه بازدید از اسکاوی را می‎‌‌دهد و با درخواست عده‌ای موافقت نمی‌کند. در طول روز فقط ۲۰۰ نفر اجازه بازدید از اسکاوی را دارند. بسیاری از مردم احتمال می‌دهند آرامگاه سن پیتر هم در آنجا باشد در واقع آن‌ها فقط حدس می‌زنند که این آرامگاه متعلق به سن پیتر باشد.

 وادی خاموشان

پیشنهاد مطالعه: «معبدی که یک اژدها از آن محافظت می‌کند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

جدیدترین مدل‌های طراحی اتاق خواب دخترانه با تم بنفش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون خانه، دیزاین اتاق خواب است؛ طراحی اتاق خواب انو…