هوش هیجانی چگونه باعث موفقیت شغلی شما می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دستیابی به موفقیت شغلی برای هر فرد شاغل یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که در رضایت شغلی او تاثیر می‌گذارد. هر انسانی به دنبال این است که در شغل‌ خود موفق باشد. هوش هیجانی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در رسیدن ما به موفقیت تاثیر دارد.
تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت شغلی

شغل فعالیتی است که ما برای کسب درآمد به آن مشغول می‌شویم و بخش قابل توجهی از عمر خود را صرف آن می‌کنیم. دستیابی به موفقیت شغلی برای هر فرد شاغلی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که در رضایت شغلی او تاثیر می‌گذارد. تصور کنید، شغل کسل کننده‌ای دارید که مورد علاقه‌تان نیست و هیچ هماهنگی با استعدادها و توانایی‌های شما ندارد، آیا قادر خواهید بود در چنین شغلی به موفقیت برسید؟ مسلما خیر! عوامل و فاکتورهای مختلفی بر موفقیت شغلی شما تاثیر دارد، در این مطلب قصد داریم تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت شغلی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم فردی هستید که دغدغه پیشرفت و موفقیت در شغل خود را دارید، با دلتامگ در ادامه همراه باشید.
هوش هیجانی

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی یا EQ به عنوان ظرفیت فرد، برای درک و کنترل احساساتش تعریف می‌شود. این که ما چقدر احساسات خود را بشناسیم و چقدر بتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم به صورت مستقیم نشان می‌دهد که در همه موقعیت‌های زندگی، از جمله محل کار چگونه عمل می‌کنیم؟ درواقع هوش هیجانی به ما کمک می‌کند تا خلاقانه فکر کنیم و با کنترل احساسات به حل هر چه بهتر چالش‌ها و مسائل بپردازیم. همین عوامل باعث شده است تا هوش هیجانی یا EQ در دنیای امروز حتی مهم‌تر از بهره‌هوشی یا IQ باشد.

فاکتورهای هوش هیجانی

به کارگیری بهینه هوش هیجانی در محیط کار می‌تواند به شما کمک کند تا سازنده‌تر و تاثیرگذارتر عمل کنید و به این ترتیب زمینه موفقیت را برای شما فراهم می‌آورد. به طور کلی هوش هیجانی سه فاکتور اساسی و بنیادین را در بر می‌گیرد:
1. شناخت احساسات: به این معنا است که بتوانید به صورت دقیق احساسات خود و دیگران را بشناسید و با آگاهی کامل در شرایط و موقعیت‌های مختلف قادر به تشخیص و شناسایی آن‌ها باشید.
2. مدیریت احساسات: به این معنا است که بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید. مدیریت احساس دو جنبه را در بر می‌گیرد، اول این که احساسات‌ را کنترل کنید و دوم این که بتوانید بر احساسات دیگران تاثیر بگذارید، مثلا آن‌ها را آرام کنید یا آن‌ها را شاد کنید.
3. به کارگیری احساسات: به این معنا است که احساسات خود را در فعالیت‌ها و چالش‌های مختلف مثل تفکر و حل مسئله به کار گیرید.
موفقیت شغلی

مطلب پیشنهادی:  طبیعت چه بلایی سر دم انسان آورده است؟!

تاثیر هوش هیجانی در موفقیت شغلی

شاغلینی که این سه فاکتور اساسی را تمرین و در خود تقویت کنند به طور کلی در هوش هیجانی مهارت بالاتری پیدا می‌کنند و به احتمال زیاد در مقایسه با دیگر همکاران موفق‌تر عمل می‌کنند، زیرا قادرند:

  • بهتر با چالش‌ها و مسائل روبه‌رو شوند و آن‌ها را حل کنند.
  • در برابر فشارها و استرس‌هایی که در محل کار و بر سر مسائل کاری به وجود می‌آید کم‌تر فرسوده می‌شوند.
  • به انتقادات سازنده، خوب گوش می‌دهند و درباره آن‌ها تامل می‌کنند.
  • به دنبال راه‌ها و روش‌هایی برای بهتر شدن خود می‌گردند.

تحقیقات و مطالعات پژوهشی نیز نشان داده‌اند که هوش هیجانی جزو یکی از قوی‌ترین فاکتورهای پیش‌بینی کننده، برای عملکرد بالا و موفقیت شغلی است. ما در این نوشتار سعی کردیم تا تاثیر هوش هیجانی را تنها در یکی از ابعاد زندگی، یعنی شغل، مورد بررسی قرار دهیم. در مقالات آینده به بررسی‌های بیشتر نقش هوش هیجانی در سایر زمینه‌های زندگی مثل انتخاب‌های هوشمند و مهم همچون ازدواج، سرمایه گذاری و خرید خانه و … می‌پردازیم.

نتیجه گیری: با تغییر و پیچیدگی‌های دنیای امروزی، فاکتورهای موفقیت نیز تغییر کرده‌اند. هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در شایستگی‌های فردی تاثیر می‌گذارد. آگاهی و ارتقا هوش هیجانی برای انسان‌ها در عصر تکنولوژی عاملی ضروری و غیرقابل انکار است.

پیشنهاد مطالعه: چرا در فروش موفق نیستم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

طرز تهیه نودل بی‌نظیر با سس مخصوص

در دستور زیر قرار است که رشته‌های نودل را همراه با سبزی‌هایی ازجمله هویج، سیر، پیازچه و جو…