استرس چه تاثیری بر شغل ما دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطمئننا شما هم استرس را در مسائل کاری خود تجربه کرده‌اید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان با استرس برخورد مناسبی داشت و آن را کنترل کرد، در این مطلب با ما همراه باشید.
تاثیر استرس بر عملکرد شغلی

اکثر مردم آن چنان به استرس و حضورش در زندگی عادت کرده‌اند که از وجود آن در خود بی‌خبرند. اگرچه انسان‌ها امکان دارد به استرس عادت کنند ولی امکان ندارد که از اثرات منفی آن در امان بمانند. عوامل بسیار زیادی باعث به وجود آمدن استرس می‌شوند؛ عواملی مثل بیماری، دیر رسیدن به محل کار، ترافیک و … . تاثیر استرس بر عملکرد شغلی، از طریق تغییر در رفتار یا تغییر در تفکر مشخص می‌شود. به عنوان مثال استرس می‌تواند باعث شود، فرد در طول روز تمرکز نداشته باشد یا کارهای خود را به خوبی انجام ندهد. اگر شما هم تجربه استرس و اضطراب در زمینه کاری را دارید، در این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاثیر استرس بر شغل

استرس چیست و چه تاثیری دارد؟

استرس پاسخ بدن به فشارهایی است که بر آن وارد می‌شوند. بسیاری از رویدادهایی که در زندگی برای افراد رخ می‌دهند، می‌توانند زمینه‌ به وجود آمدن استرس را فراهم کنند. استرس معمولاً زمانی به وجود می‌آید که ما موقعیتی جدید، غیرمنتظره یا تهدیدآمیز را تجربه می‌کنیم یا احساس می‌کنیم که کنترل کمی بر روی موقعیت داریم.

واکنش افراد به استرس متفاوت است. توانایی ما برای مقابله با استرس به ذخیره ژنی، اتفاقات دوران کودکی، شرایط اجتماعی و اقتصادی ما بستگی دارد. هنگام رویارویی با استرس، بدن‌ ما هورمون‌های استرس تولید می‌کند. گاهی اوقات استرس مفید است و به ما کمک می‌کند که بر ترس یا درد خود غلبه کنیم. اما استرس زیاد، اثرات منفی دارد.

تاثیر استرس بر عملکرد شغلی

حضور فرد در کاری که با توانایی‌ها و اطلاعات او همخوان نیست یا تغییر در وظایف کاری، از جمله عوامل زمینه‌ساز استرس در محیط کار هستند. به طور کلی استرس شغلی استرسی است که با محیط کار یا عوامل مرتبط با آن ارتباط دارد. استرس روی سازمان‌ها و افراد شاغل در آن تاثیر می‌گذارد. هر چه میزان استرس شغلی بالاتر باشد، عملکرد فرد بیشتر مختل می‌شود. در ادامه چند مورد از تاثیرات استرس بر عملکرد شغلی را مطرح می‌کنیم:

  • باعث زودرنجی یا پرخاشگری کارکنان در ارتباط با همکاران یا مشتریان می‌شود.
  • باعث بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی فرد برای رسیدن به ظاهر خود می‌شود.
  • باعث کاهش خلاقیت و اعتماد به نفس می‌شود.
  • باعث بی‌تفاوتی نسبت به وظایف و افزایش اشتباهات می‌شود.
  • باعث اختلال در تمرکز و ناتوانی درتصمیم‌گیری می‌شود.
  • باعث خستگی مفرط، ناراحتی و احساس گناه می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  عوارض مصرف و اعتیاد به گل، که آن را علف یا گرس نیز می‌نامند

برای  مقابله و جلوگیری از تاثیر استرس بر عملکرد شغلی چه کار کنیم؟

علائم هشداردهنده را بشناسید

علائم و موقعیت‌هایی که نشان می‌دهند شما استرس گرفته‌اید را بشناسید. عواملی مثل: نگرانی، خستگی، عدم اشتیاق به کار، کناره‌گیری از دیگران و مشکل در تمرکز کردن، هشدارهایی برای استرس شغلی هستند.

مراقب خودتان باشید

  • ورزش منظم، حتی اگر سبک باشد نیز تسکین‌دهنده‌ قوی استرس است. ورزش انرژی شما را افزایش می‌دهد، تفکر و تمرکز را بهبود می‌دهد و ذهن و بدن را آسوده می‌کند.

استرس شغلی

  • غذا خوردن در وعده‌های کوچک و مکرر باعث ثابت نگاه داشتن قند خون می‌شود و به این ترتیب به انرژی و تمرکز شما کمک می‌کند. ثابت نگه داشتن قند خون جلوی تغییرات ناگهانی خلق‌وخو را نیز می‌گیرد.
  • مصرف الکل و سیگار را محدود کنید زیرا موجب بیشتر شدن نگرانی‌ها می‌شود. سیگار کشیدن در هنگام استرس ممکن است آرامش‌بخش به نظر برسد، ولی در اصل به خاطر خاصیت تحریک‌کنندگی نیکوتین، نگرانی را تشدید می‌کند.
  • روابط نزدیک برای غلبه  استرس ضروری هستند. به اشتراک گذاردن احساسات با اعضای خانواده و دوستان، به ویژه به صورت حضوری، باعث تسکین استرس می‌شود.

نتیجه‌گیری: در این مطلب سعی کردیم به معرفی عوامل به وجود آورنده استرس در محیط کار، نشانه‌ها، تاثیراتی که می‌گذارد و روش‌های مقابله با آن بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در محل کار خود حرفه ای رفتار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…