با هر مشتری چگونه برخورد کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شخصیت انسان‌ها، مشخص کننده رفتار آن‌هاست. اگر در کار خود با فروش سروکار دارید، شخصیت شناسی مشتری‌ و برخورد متناسب با شخصیت آن‌ها، فروش شما را چند برابر می‌کند.
شخصیت شناسی در فروش

خیلی از مشاغل با افراد سر و کار دارند و برای بقای کسب و کار خود، نیاز به جلب نظر مشتری دارند. اگر شما هم به دنبال راهی برای گسترش کسب و کار خود و فروش هستید، بهتر است با هر مشتری، متناسب با ویژگی‌های شخصیتی او برخورد کنید. آگاهی از شخصیت شناسی در فروش به شما کمک می‌کند تا میان مشتری‌ها تمایز قائل شوید و با هر یک متناسب با نیازها و ویژگی‌هایی که دارد برخورد کنید. اگر شما با هرکس متناسب با ویژگی‌های شخصیتی که دارد رفتار نکنید، احتمالا فروش شما کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا انواع تیپ‌های شخصیتی را بررسی کنیم.برخورد مناسب با مشتری

انواع شخصیت شناسی در فروش

تیپ شخصیت محکم و جدی

مشتریانی که تیپ شخصیتی محکم و جدی دارند معمولا، کم حوصله هستند. نسبت به امور دید کلی دارند. دوست دارند که در کارها مدیریت و کنترل را بر عهده بگیرد و معمولا روی نظرهای خود ثابت می‌مانند و پافشاری می‌کنند. در برخورد با این افراد بهتر است صریح و بدون حاشیه صحبت کنید و تا جایی که امکان دارد، توضیحات مختصر و مفید دهید. افراد با این تیپ شخصیت به دنبال این هستند که بدانند محصول شما چه منفعتی برای آن‌ها خواهد داشت و به کدام نیازشان پاسخ می‌دهد. به همین دلیل سعی کنید تا ویژگی‌های محصول خود را کامل توضیح دهید.

شخصیت این افراد به گونه‌ای است که نباید با آن‌ها شوخی کرد و صمیمی شد. این افراد معمولا طرفدار رفتار حرفه‌ای هستند بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد درباره امور مربوط به کار و موضوعات کلیدی صحبت کنید. افراد با تیپ شخصیت محکم و جدی معمولا علاقه‌ای به دانستن جزئیات ندارند و بیشتر به نتیجه اهمیت می‌دهند.

تیپ شخصیت احساسی و مهربان

مشتریانی که تیپ شخصیتی احساسی و مهربان دارند معمولا، به دنبال روابط نزدیک و صمیمی می‌گردند. قابل اعتماد و وفادارند. سعی می‌کنند حامی باشند و معمولا از ریسک کردن خوششان نمی‌آید. این افراد به اندازه افراد با تیپ شخصیت محکم و جدی، اهل منطق نیستند و چیزی که بیشتر برای آن‌ها اهمیت دارد، توانایی برقراری رابطه گرم و اعتمادسازی است. توصیه ما به شما این است که در برخورد با این افراد بیشتر از رویکردهای غیر رسمی و محاوره‌ای یا بحث‌های گروهی استفاده کنید. افراد با تیپ شخصیتی احساسی و مهربان از برخورد و صحبت‌های صمیمی و دوستانه، دست دادن و… لذت می‌برند.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین مدل‌ های ابرو که مد روز هستند

تیپ شخصیت نتیجه گرا و دوراندیش

مشتریانی که تیپ شخصیتی نتیجه‌ گرا و دوراندیش دارند معمولا، منطقی هستند. به مطالعه و یادگیری علاقه دارند و بیشتر از این که اهل کار گروهی باشند، به خود متکی هستند. در ارتباط با این افراد بهتر است جزئیات را توضیح دهید. افراد با شخصیت نتیجه گرا و دوراندیش سرعت تصمیم‌گیری پایینی دارند و برای قبول یک موضوع به دنبال دلایل منطقی و قانع‌کننده می‌گردند. افراد با این تیپ شخصیت می‌توانند برای شما مشتریان خوبی باشند و به حرف‌هایتان گوش کنند، به شرط آنکه در توضیحات خود سعی کنید با استدلال و دلایل منطقی آن‌ها را قانع کنید.

انواع شخصیت مشتری

آخرین تیپ شخصیت شناسی در فروش: هیجانی و پرشور

مشتریانی که تیپ شخصیتی هیجانی و پرشور دارند معمولا، علاقه‌مند به برقراری ارتباط هستند. خلاقیت بالایی دارند و رویاپردازی می‌کنند و برخوردهایی هیجانی دارند. در ارتباط با این مشتریان، نیازی به بیان جزئیات نیست. بعد از این که از نیاز مشتری آگاه شدید و اگر محصول شما متناسب با نیاز او بود، بهتر است در توضیحات خود درباره محصول، بر ویژگی‌های مثبت محصول خود تاکیید بیشتری کنید تا تحت تاثیر قرار بگیرد.

نتیجه گیری: شخصیت شناسی در فروش و بازاریابی اهمیتی انکار نشدنی دارد که نباید از آن غافل شویم. در این مطلب به توضیح انواع تیپ‌های شخصیتی مشتریان پرداختیم تا با شناسایی آن‌ها بتوانیم برخوردی تاثیرگذار و متناسب داشته باشیم.

پیشنهاد مطالعه: مثل افراد موفق مذاکره کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…