طبیعت چه بلایی سر دم انسان آورده است؟!

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما این نظریه را شنیده‌اید که ما از نسل میمون‌ها هستیم؛ در نظریه پر سروصداتری بیان شده که اجداد اولیه ما نه میمون‌ها؛ بلکه ماهی‌ها بوده‌اند! اما اگر ما از نسل ماهی‌ها و میمون‌ها هستیم پس چرا مانند سایر حیوانات دم نداریم؟ چه بلایی سر دم ما آمده است؟
دم انسان

اگر این نظریه که ما انسان‌ها تکامل یافته از سایر موجودات هستیم را بپذیریم پس باید دنبال دم انسان هم باشیم؛ ولی انسان‌ها که دم ندارند! همراه دلتامگ با این نظریه عجیب و پر سروصدا بیشتر آشنا شوید.

انسان از نسل ماهی!

هرچه که ما به جلو حرکت می‌کنیم تئوری‌های عجیب و غریب‌تری مطرح می‌شود و نظریه‌های پیشین اشتباه خوانده می‌شوند؛ مثلا در حال حاضر دانشمندان معتقدند که بیگ بنگ تئوری اشتباه است! زمانی هم دانشمندان معتقد بودند که ما از نسل میمون‌ها هستیم؛ اما حالا می‌گویند ما از نسل ماهی‌ها هستیم و وقتی این سوال مطرح می‌شود پس دم انسان کجا رفته آن‌ها یک جواب عجیب می‌دهند!

دم انسان ها کجا رفته است؟

دانشمندان معتقدند که حدود نیم میلیارد سال پیش آبزیانی مانند ماهی‌ها که حالا اجداد تمامی گونه‌های جانوری حتی انسان‌ها محسوب می‌شوند، برای حرکت بهتر در آب دم درآوردند. سپس وارد خشکی شده و به گونه‌های مختلف جانوری با دم‌های مختلف تبدیل شدند. این دم روی خشکی به جانوران کمک می‌کرد تا تعادل خود را بهتر حفظ کنند، درست مانند حفظ تعادل ماهیان در آب؛ اما به‌مرور زمان این دم در برخی گونه‌های جانوری ناپدید شد!

دم انسان ها کجا رفته است؟

شامپانزه، حیوانی که دم ندارد!

به‌جز دم انسان دم شامپانزه‌ها نیز ناپدید شده است؛ اما دم آن‌ها کجا رفته است؟ حدود 25 میلیون سال پیش تغییراتی در ساختار اسکلت بدن شامپانزه‌ها رخ داد که آن‌ها دیگر نیازی به دم نداشتند. در واقع تکامل ساختار ماهیچه‌ای اسکلتی این جانوران سبب شده که به هنگام بلند شدن روی دوپا لگن بتواند وزن بدن را تحمل کرده و تعادل بدن را حفظ کند! پس اگر انسان از نسل شامپانزه باشد، نداشتن دم در بدن او یک تغییر طبیعی است؛ اما چگونه چنین اتفاقی رخ داده؟

مطلب پیشنهادی:  ۵ نکته برای ساخت معجزه بزرگ در سود مشاوران املاک

 چگونه دم انسان از بین رفته است؟

این حاصل یک تغییر و جهش بزرگ ژنتیکی بوده است. دانشمندان معتقدند که در مراحل اولیه رشد جنین جانوران، 30 ژن مسئول شکل دادن ساختار اسکلت و ماهیچه‌های گردن و کمر هستند. 20 میلیون سال پیش جهش در ٓژنی به نام تی‌بی‌ایکس‌تی TBXT سبب شد که شامپانزه‌ها برخلاف میمون‌ها دیگر دم نداشته باشند. جالب اینجاست که محققان این ژن را در موش‌های نر کار گذاشتند و در کمال تعجب متوجه شدند نسل بعدی این موش‌ها هیچ‌کدام دم نداشتند!

با از بین رفتن دم انسان سرنوشت او نیز تغییر کرد!

با از بین رفتن دم انسان سرنوشت او نیز تغییر کرد!

حدود 20 میلیون سال پیش میمون‌ها روی درخت‌ها زندگی می‌کردند و نداشتن دم و این جهش ژنتیکی سبب می‌شد که دچار آسیب نخاعی شده یا تعادل خود را از دست بدهند و از روی درخت‌ها سقوط کنند؛ اما در چرخه تکامل این اتفاق ناگزیر بوده است! گابریل روسو، محقق مورفولوژی تکاملی در دانشگاه استونی بروک نیویورک، می‌گوید: حال سوال اصلی این است که مزیت پایین آمدن از درخت و حرکت کردن روی زمین چه بوده است که برای آن باید دم انسان از بین می‌رفته است؟

تعداد کلمات مطلب: 463

3 دیدگاه

  1. دورسا

    14 اسفند 1402 در 7:54 ب.ظ

    عجب از این ادم

    پاسخ

  2. ناشناس

    15 اسفند 1402 در 2:16 ق.ظ

    به عنوان یک انسان معتقد به خدا . خلقت انسان بگونه ای دیگر رقم خورده و پیشنهاد میکنم کتاب تکامل انسان مرحوم آیت الله مشکینی مطالعه شود در این کتاب تمامی نظرات چگونگی خلقت انسان بررسی شئه است .

    پاسخ

    • زینب پروانه

      15 اسفند 1402 در 8:48 ق.ظ

      بله، سپاسگزاریم از راهنماییتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

درمان ریزش مو خانگی با 9 ماده خوراکی

برای بسیاری از ما پیش آماده که هنگام شانه کردن مو یا هنگامی که مشغول دوش گرفتن هستیم، مقدا…