تولید مسکن به کمتر میزان خود در 18 سال اخیر رسید

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رییس کانون انبوه‌سازان اعلام کرد که تولید مسکن در شهر تهران به حدود ۲۰۰۰ واحد در ماه رسیده که کمترین میزان طی ۱۸ سال اخیر محسوب می‌شود.
مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سیدمحمد مرتضوی دلیل اصلی کاهش تولید مسکن را افزایش قیمت تمام شده دانست و گفت: شرایط به گونه‌ای شده که در بازار مسکن بسیاری از مناطق کشور با نرخ‌های کمتر از قیمت‌های تمام شده‌ی ساخت مواجهیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده ساخت، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ساخت و ساز به کمترین میزان ۱۸ سال اخیر است، تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت‌های فروش در مناطقی که سطح قابل توجهی از ساخت و ساز‌ها را به خود اختصاص می‌داده پایین‌تر از قیمت ساخت است.

تولید مسکن

او با تاکید بر اینکه زمینه به‌روزرسانی قیمت برای سازندگان فراهم نیست، ابراز داشت: طبق آمار بهار امسال هم‌اکنون در شهر تهران ماهیانه حدود ۲۰۰۰ واحد مسکونی تولید می‌شود؛ در حالی که سال ۱۳۹۱ این رقم بیش از ۲۰ هزار واحد در ماه بود. ساخت و ساز در پایتخت نسبت به سال گذشته نیز ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

عدم سیاست تشویقی برای تولید مسکن

رییس کانون انبوه‌سازان معتقد است که امروز نه تنها سیاست تشویقی نمی‌بینیم بلکه با ابزار‌های مختلف اعم از مالیات و نرخ عوارض ساختمانی، حوزه ساخت‌وساز به نوعی دچار زیان شده است.

مطلب پیشنهادی:  متوسط اجاره بهای مسکن در تهران؛ متری ۸۴ هزار تومان

مرتضوی تاکید کرد: شهرداری‌ها در سراسر کشور طی سال جاری عوارض شهری را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند بدون این‌که خبری از مشوق‌ها باشد. هم‌چنین رشد حدود ۶۰ درصدی دستمزد‌ها را داشتیم که تاثیر حدود ۳۰ درصدی در افزایش قیمت مسکن می‌گذارد.

تولید مسکن

وی با اشاره به تورم ۵۵ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی گفت: خیلی از فروشندگان مصالح علاقه‌ای به فروش ندارند و مرتب می‌خواهند خودشان را به‌روز کنند. این وضعیت حامل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در آینده است و همه چیز را در بخش مسکن دچار بی‌ثباتی و ابهام می‌کند.

رییس کانون انبوه‌سازان اضافه کرد: رشد هزینه‌های ساخت با فاصله‌ی زمانی به شکل افزایش قیمت مسکن در آینده بروز می‌کند.

او تاکید داشت که باید با یک سری سیاست‌های کلان و تعریف الگو‌های جدید ساخت‌وساز حمایت‌هایی که از حوزه تولید مسکن صورت گیرد. باید سرمایه‌های بخش خصوصی را که سرگردان است به حوزه مسکن بیاوریم و از سازندگان در هر شرایطی حمایت کنیم.

مطالعه بیشتر: مطلب «مهاجرت مستاجران به موتورخانه‌ها» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] تولید مسکن به کمتر میزان خود در 18 سال اخیر رسید […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…