مسکن، بازاری پُرسودتر از بورس و طلا

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار‌ها نشان می‌دهد که فضای سرمایه‌گذاری از ابتدای تابستان دستخوش تغییرات جدی شده است؛ به‌طوری که در رویدادی کم سابقه همه بازار‌ها ازجمله طلا و ارز و بورس با نزول مواجه شده‌اند اما بازار مسکن در حرکتی خلاف جهت، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.
طلا و ارز

به گزارش دلتا مگ به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رشد نقدینگی و میزان تورم همیشه یکی از عوامل اثر‌گذار بر بازارها بوده است. سوابق تاریخی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نقدینگی در شرایطی که تورم 2‌رقمی است تمایل دارد وارد بازار‌هایی شود که بیشترین رشد را در مقایسه با تورم دارد؛ بر همین اساس در طول سال‌های گذشته نخستین دغدغه سیاستگذاران پولی کنترل نقدینگی بوده است.

در شرایطی که نرخ بهره واقعی در ایران منفی است، شرایط برای سیاستگذار پولی بسیار دشوار شده؛ زیرا بازگرداندن نقدینگی به بانک‌ها به همین راحتی میسر نیست و بازار سهام نیز با توجه به اینکه مدتی است در رکود است جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده است.

طلا و ارز

آمار‌ها نشان می ‌دهد دوره رکود در بورس طولانی شده و نرخ بهره مصوب بانکی 18درصد است. این روند نزولی روی قیمت طلا و سکه هم تأثیر داشته است به ‌طوری که قیمت هرگرم طلا 18عیار در تیر ماه امسال 5.89 درصد و قیمت هر سکه 4.69درصد پایین‌ تر از قیمت‌های خرداد ماه بوده است.

مطالعه بیشتر:

تولید مسکن به کمتر میزان خود در 18 سال اخیر رسید

این آمارها همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس نیز در تیر ماه امسال به ‌طور میانگین با 4.4درصد زیان مواجه شده‌اند، ضمن اینکه آمار معاملات روزانه سهامداران نیز نشان می‌دهد بازار سهام با بیشترین میزان رکود از سال 1398تاکنون روبه‌رو است.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قیمت مسکن در محله پیروزی

طلا و ارز

با وجود نزول همه بازار‌ها در تیر ماه امسال اما آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در نخستین ماه از فصل تابستان بین 6تا 6.5درصد رشد کرده و به رقمی در حدود 42میلیون تومان برای هر متر آپارتمان رسیده است.

این بالاترین میزان رشد در همه بازار‌هاست و نشان می‌دهد به‌دلیل رکود در سایر بازار‌ها، نقدینگی به سمت این بازار حرکت کرده است. به این معنا که سرمایه‌گذاران به‌دلیل آنکه نتوانسته‌اند از دارایی‌های خود در مقابل تورم از طریق سپرده‌گذاری بانکی، سرمایه‌گذاری در بورس، خرید طلا و ارز محافظت کنند ترجیح داده‌اند نقدینگی خود را راهی بازار مسکن کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مهاجرت مستاجران به موتورخانه‌ها» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …