تاثیر سفته‌بازی بر بازار مسکن

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: اگر بازار مسکن در شرایط رکود معاملات باشد، تولیدکنندگان مسکن نوساز و فروشندگان واحدهای مسکونی موجود نمی‌توانند واحد خود را به فروش برسانند. عدم فروش مسکن نوساز نیز به معنی توقف تولید مسکن جدید است
تولیدکنندگان مسکن نوساز

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، مسعود عبدی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه گروهی اساساً سفته‌بازی در مسکن را امری لازم برای بازار دانستند، بیان داشت: اما گروه دیگر سفته‌بازی را فعالیتی مضر می‌دانند ولی این مالیات‌ها را برای مقابله با آن کارآمد نمی‌دانند.

وی در ادامه افزود: سفته‌بازی در بسیاری از بازارها مثل طلا، خودرو و سکه نیز وجود دارد؛ ولی آنچه سفته‌بازی در مسکن را بیش از سفته‌بازی در سایر دارایی‌ها افزایش داده، رفتار معکوس بازار مسکن در ریسک و بازدهی است.

عبدی با اشاره به اینکه مسکن برخلاف بسیاری از دارایی‌ها که با افزایش ریسک بازدهی بیشتری دارند، گفت: علی‌رغم بازدهی بالا، ریسک کمی نیز هم به همراه دارد و به همین علت همواره بخش قابل‌توجهی از پرتفوی سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد.

 

تولیدکنندگان مسکن نوساز

او ابراز داشت: برای قضاوت در مورد درست یا غلط بودن این پدیده، مطلوب یا نامطلوب بودن آن و راهکارهای رفع این مشکل نیاز است انواع جریان سفته‌بازی در مسکن را از هم تفکیک کنیم تا بر طبق سخن مشهور تقسیم کن تا پیروز شوی، بین اختلاف‌نظرهایی که در این حوزه وجود دارد بتوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کرد.

مطالعه بیشتر:

امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

بر اساس گفته وی، کاهش قدرت خرید نیز به معنی عدم خرید واحدهای نوساز و توقف تولید مسکن و افزایش تقاضای سرمایه‌ای است. از این نظر با یک دور باطلی مواجهیم که مانند گردابی مردم را در خود غرق می‌کند. ازاین‌رو سیاست‌گذار به فکر مالیات بر عایدی سرمایه افتاده تا از این مشکل جلوگیری کند و برای رسیدن به هدف اول یعنی خانه‌دار کردن مردم قدم بردارد.

مطلب پیشنهادی:  تقاضا برای آپارتمان های نقلی و کم متراژ افزایش یافت

تولیدکنندگان مسکن نوساز

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: جریان سفته‌بازی در مسکن از لحاظ زمانی در برهه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت رخ می­دهد. بر اساس قوانین معمول در دنیا، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای بلندمدت بسیار کاهش پیدا می‌کند و عملاً سالبه به انتفاء موضوع می‌شود در ضمن برای هر شخص تا یک واحد مسکونی معاف از مالیات بر عایدی سرمایه است.

او گفت: ازاین‌جهت مصرف­کنندگان از این مالیات هیچ ضرری نمی‌بینند. برای تولیدکننده نیز به دلیل آنکه معمولاً در قوانین اولین معامله مسکن بعد از تولید از این مالیات معاف است، تولیدکنندگان نیز مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌پردازند، حتی واحد نوساز می‌تواند مورد تقاضای سرمایه‌ای قرار گیرد و تولید مسکن را افزایش دهد که این خود از یک‌جهت در شرایط خاص به رفع گرداب سفته‌بازی کمک می‌کند. پس اصابت این مالیات تنها به سفته‌بازان خواهد بود. به شرطی که این شروط در قانون‌گذاری ما نیز رعایت شود. اما سفته‌بازی از حیث دیگر نیز انواعی دارد که می‌تواند محل اشکال به مالیات بر عایدی سرمایه باشد.

مطالعه بیشتر: مطالب «برخورد با متخلفان مسکن ملی» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: برای اطلاع بیشتر از اخبار مسکن، مطلب «تاثیر سفته‌بازی بر بازار مسکن» را […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: برای اطلاع بیشتر از اخبار مسکن، مطلب «تاثیر سفته‌بازی بر بازار مسکن» را […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…