نکات مهم در خصوص معامله معارض

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیشترین اشتباهاتی که در حوزه ثبت‌اسناد رخ می دهد، صدور سند مالکیت معارض است. در این حالت یک ملک با سند‌های متفاوت به نام اشخاص ثبت می‌شود، از نظر قانون تنها معامله اول مورد قبول است.
معارض

حتما تا کنون شنیده‌اید که شخصی ملکی را خریداری کرده است اما هنگامی ک قصد فروش آن را دارد متوجه می‌شود که ملک در عین حال به چند نفر فروخته شده است. در این موارد فرد باید از طریق راه‌های گوناگونی ثابت کند که مالک حقیقی ملک است. به اینگونه معامله‌ها معارض می‌گویند. چنانچه قصد دارید با اینگونه معامله‌ها آشنا شوید با دلتا مگ همراه باشید.

معارض

معامله معارض به چه معنا است

به معامله‌ای که در آن یک ملک به چندیدن نفر فروخته می‌شود معامله معارض می‌گویند. مطابق ماده 117 قانون ثبت اسناد، هر شخصی که با سند عادی یا رسمی ملکی را به شخص دیگری واگذار کند، و بعد از مدتی همان ملک را با سند دیگری برای مثال در ابتدا سند عادی بوده و بعد از سند رسمی استفاده کرده است به حبس محکوم می‌شود. مطابق قانون در چنین معامله‌هایی تنها معامله اول مورد قبول است. چرا که ملک برای اولین‌بار به فروش می‌رسد. معاملات بعدی که انجام می‌گیرد فاقد اعتبار است به دلیل اینکه فروشنده ملک، دیگر مالک به حساب نمی‌آید.

در معاملات معارض شخصیی که برای اولین‌بار ملک را خریداری کرده باید به دادگاه شکایت کند تا خرید و فروش‌های بعدی لغو گردد. از نظر دادگاه، در اینگونه معاملات، عادی یا رسمی بودن سند تفاوتی ندارد.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه» را در دلتا مگ دنبال کنید.

معارض

حکم قانونی برای به ثبت رساندن یک ملک به چند نفر

مطابق قانون، در صورتی که ملک معارض دارای دو سند رسمی مجزا و تاریخ تنظیم آنها یکی باشد، سر دفتری که چنین جرمی را مرتکب شده است برای همیشه از شغل سر دفتری انفصال دائم می‌شود. چنانچه شخصی که این جرم را انجام داده ار کارمندان اداره ثبت باشد حداقل به مدت دو سال از شغل خود کنار گذاشته می‌شود. معاملات معارض از جرایم عمومی می‌باشد. این درحالی است که با رضایت شاکی نیز از جرم انجام شده کاسته نمی‌شود و تنها برای شخصی که جرم را انجام داده در مجازات او تخفیف اعمال می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بحران سنگین بی‌خانمانی در پایتخت

معارض

آیا در معاملات معارض خریدار هم شریک جرم است؟

در صورتی که خریدار، اطلاعی از ملک فروخته شده به چند نفر نداشته باشد مجرم نیست. اما ملزم است تا مالی را که خریداری کرده به مالک اصلی بازگرداند. در صورتی که مالک ملک اطلاع پیدا کند که تخلفی درباره اموال او صورت گرفته یک‌ماه فرصت دارد تا این خلاف را گزارش دهد والا خود نیز مجرم محسوب می‌شود.

معارض

مراحل شکایت در معامله معارض

قانون گذاران در مورد ملک فروخته شده به چند نفر قوانین بسیار سنگینی دارند. برای رسیدگی به جرم در اینگونه معاملات، فرد شاکی باید به دادسرای منطقه‌ای که جرم در آن صورت گرفته مراجعه کند و شکایت کیفری تنظیم نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«نکات مهم در خصوص معامله معارض» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

  2. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات مهم در خصوص معامله معارض» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…