افزایش 27 درصدی قیمت اوراق بهادار در بازار مسکن

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اوراق تسه یا همان تسهیلات مسکن، که توسط بانک مسکن منتشر می‌شود قابلیت معامله در بازار فرابورس را دارد. متقاضیان با در دست داشتن این اوراق می‌توانند به بانک مراجعه کنند و با ارائه آن‌ها به بانک جهت خرید ملک درخواست پرداخت وام کنند.
تهیه اوراق برای گرفتن وام

به گزارش دلتا مگ به نقل از اکو ایران، هزینه وام‌ مسکن در سومین هفته از خرداد‌ ماه، روند صعودی را طی می‌کند. متقاضیان می‌توانند با خرید اوراق از بانک مسکن اقدام به دریافت وام، جهت خرید یا تعمیر ملک کنند.

سقف خرید اوراق برای مجردین 240 میلیون و برای متاهلین 480 میلیون تومان است. در بازار مسکن، قیمت این اوراق به صورت روزانه محاسبه می‌‌شود و اعتبار هریک 500 هزار تومان است. متقاضیان می‌توانند تا سقف تعیین شده اوراق خریده کرده و اقدام به دریافت وام کنند.

با توجه به آخرین آمار منتشر شده از  بانک مسکن در 17 خرداد، قیمت اوراق تسه  138 هزار و 200 تومان ثبت شد. بررسی روند قیمت اوراق نشان دهنده شیب صعودی در روزهای اخیر است.

این افزایش قیمت سبب شده تا مجردین که می‌خواهند سقف وام را دریافت کنند ملزم به پرداخت هزینه‌ای معادل 77 میلیون و 420 هزار تومانی باشند و این نرخ برای متاهلین معادل با 132 میلیون و 730 هزار تومان ثبت شده است.

افزایش 27 درصدی اوراق

علت روند صعودی نرخ سود وام مسکن

علاوه بر هزینه‌ای که متقاضیان باید در ابتدا به بانک مسکن پرداخت کنند، شاخص نرخ سود نیز از عوامل تاثیرگذار دیگر به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی:  حداقل هزینه ساخت مسکن به متری 10 میلیون تومان رسید

با توجه به اینکه قیمت وام روزانه در حال تغییر است، در نتیجه نرخ سود وام مسکن از میزان اسمی خود فاصله گرفته و در سطح متفاوتی قرار می‌گیرد.

با توجه به بررسی برآورد‌های آماری شاخص نرخ سود وام مسکن، قیمت 138 هزار و 200 تومانی اوراق موجب شده تا نرخ سود واقعی مسکن به 27.3 درصد صعود کند.

عامل افزایش قیمت اوراق

با این حال متقاضیانی که قصد خرید خانه دارند، ناچار هستند هر برگه اوراق تسهیلات را  138 هزار و 200 تومان خریداری کنند، در نتیجه یک زوج برای خرید خانه باید 132 میلیون تومان هزینه کند تا وام 480 میلیونی را بگیرد.

مطالب بیشتر: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «آیا امسال وام ودیعه مسکن متفاوت است» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «افزایش 27 درصدی قیمت اوراق بهادار در بازار مسکن » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …