سرانجام تخلفات ساختمانی چه می‌شود؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روزانه شاهد افزایش تخلفات ساختمانی در سطح شهر هستیم در نهایت حذف ماده 100 به‌تنهایی نمی‌تواند مانع از انجام این تخلفات شود.
پیامد حذف کمسیون ماده 100

تخلفات ساختمانی از ناهنجاری‌هایی است که در همه شهر‌ها به ویژه کلان‌شهر‌ها در حال پیشروی است. به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری تسنیم، اقبال شاکری درباره حذف کمیسیون‌ ماده 100 قانون شهرداری‌ها اظهار کرد: پیگیری‌ اصلاح قانون ماده 100 شهرداری‌ها که به کمیسیون ماده 100 مشهور است، از زمانی که آقای رئیسی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت، آغاز شد.

حذف کمسیون ماده 100

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی درباره این ماده قانونی، جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف برگزار و اصلاحاتی در آن ایجاد کرد؛ قانون اصلاح شده از کمیسیون مربوطه خارج شده و اکنون در نوبت ورود به صحن مجلس قرار دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم این طرح طی یک تا دو ماه آینده وارد صحن شده و جزئیات آن بررسی شود، تصریح کرد: در راستای اصلاح این قانون، کمیسیون‌های مندرج در ماده 100 حذف می‌شوند چرا که اساساً چیزی به نام تخلف که بخواهد به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شود، وجود نخواهد داشت.

قانون اصلاح کمسیون ماده 100

وی افزود: هرگونه تخلف باید در همان مراحل اولیه برطرف شود و افرادی که در این زمینه کوتاهی کنند با آن‌ها برخورد می‌شود. ضمن اینکه ملک ساخته شده برای مالک هیچ سودی نخواهد داشت زیرا امکان انجام هیچ‌گونه امور اداری درباره آن وجود ندارد. بنابراین جز تخریب یا اصلاح آن راه دیگری نیست. در واقع اگر کسی ساختمانی را با تخلف بسازد امکان اجاره، فروش یا تغییر کاربری نخواهد داشت و نمی‌تواند برای آن پایان کار اخذ کند، بنابراین ملک ساخته شده روی دستش باقی می‌ماند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان‌های سه خوابه در مناطق مختلف

شاکری گفت: فلسفه کمیسیون ماده 100 اینگونه بود که درباره تخلف شکل‌ گرفته تصمیم‌گیری شود که در بیشتر مواقع افراد درگیر تخلف، چشم خود را به روی تخلف می‌بستند. اکنون با تصویب نهایی و تایید شورای نگهبان، دیگر کمسیون ماده 100 نخواهیم داشت و در صورت تایید نقشه ملک توسط نظام مهندسی، عمل به جزئیات نقشه تا پایان کار لازم‌الاجرا است.

تصمیم نهایی برای حذف کمسیون

اما برخی کارشناسان بر این باورند که حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ به نوعی حذف کردن صورت مسئله در تخلفات ساختمانی است، چرا که حجم پرونده‌های موجود در کمیسیون ماده ۱۰۰ حاکی از آن است که شهرداری‌ها در سراسر کشور نمی‌توانند از تخلفات ساختمانی جلوگیری کنند. اکنون با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع باید دید که مسئولان مربوطه چه تصمیمی می‌گیرند و آیا با حذف کمیسیون ماده ۱۰۰، نهاد یا ارگانی برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی وارد عرصه می‌شود یا خیر؟

پیشنهاد مطالعه:برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «هدف از حذف قیمت در بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «سرانجام تخلفات ساختمانی چه می‌شود؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…