ادامه روند ثبات قیمت در بازار مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن پیش بینی کرد: از سال گذشته تاکنون قیمت‌ها به ثبات رسیده و احتمالا همین روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه می‌یابد.
قیمت ها در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سعید لطفی کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه معمولا در ماه‌های پایانی و ابتدایی هر سال بازار خرید و فروش مسکن رونق می‌گیرد، عنوان کرد: رشد معاملات مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱ قابل پیش‌بینی بود. وی پیش بینی کرد که قیمت ها در بازار مسکن با ثبات همراه باشد.

او در ادامه به یک عامل محرک در هیجان بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییر قیمتی که در کالاهای اساسی ایجاد شد و انتظارات تورمی، قیمت مسکن در تهران به طور میانگین ۶.۱ درصد نسبت به فروردین افزایش پیدا کرد.

این کارشناس معتقد است که رشد هیجان‌گونه بازار در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. او در ادامه گفت: وضعیتی که ما از کف بازار مشاهده می‌کنیم در خردادماه بازار افت کرده است. با توجه به جهش سنگین قیمت خانه طی چهار سال گذشته بازار ملک ظرفیت افزایش شدید قیمت را ندارد.

برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب ” سرمایه‌گذاری طلایی، با خرید آپارتمان در پردیس ” را در دلتا مگ بخوانید.

قیمت ها در بازار مسکن

بازدهی منفی 14 درصدی بازار مسکن

لطفی با اشاره به اینکه نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از تورم عمومی است، خاطرنشان کرد: تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۲۶ درصد اعلام شد در حالی که تورم عمومی در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد. در واقع مسکن ۱۴ درصد بازدهی منفی را تجربه می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  نقش دلال‌ها در مهار قیمت مسکن

او تاکید کرد: علیرغم رشد قیمت اسمی مسکن، شاهد کاهش ۱۴درصدی قیمت واقعی مسکن هستیم. آن‌طور که او می‌گوید: تورم عمومی، هزینه‌های ساخت، توان طرف تقاضا و  تغییرات بازارهای موازی می‌تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به اواخر سال گذشته مقداری افزایش یافت. او گفت: این مساله به رشد قیمت واحدهای نوساز یا پروژه‌های در حال ساخت می‌انجامد. اما همانطور که گفتم بازار ظرفیت افزایش سنگین ندارد.

او در پایان تصریح کرد: نوسانات ماهیانه دور از انتظار نیست. اما در روند کلی انتظار یک بازار باثبات را در مقایسه با تورم عمومی و دیگر بخش‌های اقتصادی داریم.

مطالعه بیشتر: مطلب «تخلیه ساختمان آلومینیوم تهران منتفی شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…