آمار اجاره نشینی به 43 درصد رسید

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اعلام کرد آمار اجاره‌نشینی از 27 درصد در اوایل دهه 90، به 43 درصد در سال جاری رسیده است.
آمار اجاره نشینی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، سید محمد مرتضوی عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان به حل مشکل اجاره نشینی با تصویب لایحه اجاره‌داری اشاره کرد و گفت: کاستی در حوزه تولید مسکن طی سال‌های گذشته منجر به آن شد که اجاره‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و وضعیت بازار اجاره در تهران و سایر شهرها نامطلوب گردد.

وی در ادامه به موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: کمبود ۶ میلیون واحد مسکونی باعث تشدید نابسامانی در بازار اجاره شده است. از همین رو امیدواریم هر چه زودتر این لایحه تصویب شود.

مرتضوی می گوید: در چند سال اخیر، دولت تلاش کرد با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین و تکلیف در روابط موجران و مستاجران به تنظیم بازار بپردازد و  افزایش‌های نگران‌کننده در حوزه اجاره را دستوری و تکلیفی کاهش دهد، اما موفقیت قابل‌توجهی ایجاد نشد.

آمار اجاره نشینی

رشد شدید اجاره نشینی

بر اساس گفته وی از اجاره‌نشینی  ۲۷ درصدی در اوایل دهه ۹۰ به ۴۳ درصد رسیدیم. این در حالی است که نرخ تورم از آن چیزی که برای افزایش اجاره پیش‌بینی شده، بالاتر است و به طور متوسط اگر تورم ۵۰ درصدی در حوزه ساخت‌وسازها را در نظر بگیریم، تناسبی با افزایش سقف اجاره ۲۵ درصدی در تهران ندارد.

مطلب پیشنهادی:  برآورد هزینه‌های ساخت مسکن، 50 درصد رشد کرد

او در ادامه با تاکید کرد: عقب ماندن بازار اجاره از تورم موضوعی است که مالکین نمی‌توانند بپذیرند و با اقدام برای دور زدن تکالیف و مصوبه‌های دستوری، سعی می‌کنند متناسب با تورم اجاره را به‌روزرسانی و اجاره‌ها را با شرایط تورمی کشور هماهنگ کنند.

او راه حل این مشکل را تولید مسکن دانست و افزود: سهم پرداختی خانوارها از بابت مسکن بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در همه دنیا است و وقتی این سهم به بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد در ایران افزایش می‌یابد، در نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی خانوار تاثیر گذار است.

او بر این باور است: با تقویت اقتصاد خانوار زوج‌ها هم می‌توانند در بازار خرید مسکن ورود پیدا کرده و به‌صورت نهایی از مسکن ملکی بهره ببرند و بعد یک دوره‌ای خانه به خانواده دیگر واگذار می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «تلاش دولت برای کنترل بازار اجاره بها» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. صادق

    8 خرداد 1401 در 10:31 ق.ظ

    خیلی از دلالان و سوداگران مترصد یک تغییر هستند که به هر نحوی بتواند بازار مسکن را گرم کنند ولی باتوجه به افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر که خیلی بیشتر از تورم بوده دیگر جایی برای رشد قیمت ندارد و نود درصد کسانی که به مسکن نیاز دارند هیچ وقت توان خرید مسکن را نخواهند داشت از طرفی با توجه به تعداد خانه های موجود در کشور که حدود نه میلیون واحد بیشتر از تعداد خانوارها می‌باشد و مسکن چیزی نیست که بتوان مازاد بر مصرف آن را به خارج صادر کرد لذاست که حداقل سه میلیون واحد خانه بدون مشتری وجود دارد یعنی کلا بازار مسکن به بن بست خورده حالا دلالان یکی دو نفر سرمایه‌گذار را قول میزنند و یه معامله‌ای راه می‌اندازند و در کل بازار خوابیده و به این زودی ها و بیدار نخواهد شد آقایون زیاد دست و پا نزنید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      9 خرداد 1401 در 10:41 ق.ظ

      با سلام و سپاس از نظرات ارزشمند شما
      امیدواریم اوضاع به نحوی پیش برود که شهروندان عزیزمان بتوانند زیر سقفی سکنی گزینند که متعلق به خودشان باشد .
      آرزوی ما شادکامی و آرامش برای شماست.

      پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «آمار اجاره نشینی به 43 درصد رسید» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…