ظرفیتی برای رشد قیمت مسکن وجود ندارد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه بازار مسکن دستورپذیر نیست، گفت: برای سال ۱۴۰۱ انتظار افزایش تا حد تورم در بخش ساخت‌وساز را داریم اما در بازار مسکن، ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد.

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه بازار مسکن دوره تنش قیمتی را پشت سر گذاشته و از سال ۱۴۰۰ وارد دوره ثبات شده است، گفت: اما متغیرهایی مثل مذاکرات سیاسی، تورم در بخش ساخت و ساز، تحولات اقتصاد کلان، بازارهای موازی، تورم عمومی، میزان نقدینگی، تورم نهاده‌های ساختمانی و میزان کسری مسکن بر این بازار اثرگذار است.

او در ادامه با ذکر این نکته که پیش‌بینی دقیق از بازار ممکن نیست، عنوان کرد: به دلیل عدم توانایی دولت قبل در کنترل تلاطمات اقتصادی و رشد شدید قیمت ارز در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بازار مسکن با رشد قیمت مواجه شد. در این میان مشاوران املاک نه تنها هیچگونه نقشی در افزایش قیمت نداشتند، بلکه از جهش نرخ‌ها و رکود معاملات متضرر شدند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر بخواهیم مروری بر وضعیت مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار مسکن داشته باشیم، باید بگوییم رشد تا ۳۰ درصدی نقدینگی و رسیدن آن به بیش از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان، تورم بالای ۴۰ درصدی به جا مانده از دولت قبل، میزان افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌وساز از عوامل منفی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

تورم در بخش ساخت و ساز

خسروی تصریح کرد: از آن طرف با موضوعاتی مثل تکمیل دوره رونق مسکن، کنترل قیمت ارز و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای مواجه هستیم که از عوامل مثبت محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بیشتر ساخت‌وسازها توسط بخش خصوصی انجام می‌شوند

افزایش 50 درصدی قیمت مصالح ساختمانی

وی با بیان اینکه علیرغم افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز مسکن، انتظارات تورمی در بازار کاهش یافته است تاکید کرد: بنا به گفته سازندگان، قیمت مصالح ساختمانی در یک سال اخیر تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این مساله منجر به کاهش تولید مسکن شده است.

او معتقد استکه طبیعتا باید با فشار تقاضا در بازار مواجه باشیم که قدرت خرید ندارد و این فشار به شکل رشد اجاره‌بها بروز پیدا کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: اجاره‌بها در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشت. متاسفانه اقدامات دولت درخصوص تعیین سقف مجاز ۲۵ درصد جواب نداد. این نشان می‌دهد بازار مسکن دستورپذیر نیست و نمی‌توان با بخشنامه آن را کنترل کرد.

به گفته خسروی، دولت فعلی نشان داده در کنترل تورم و افزایش ساخت‌وساز، جدیت دارد. اگر طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به نتیجه برسد، قطعا اثرات خوبی در بازار خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: مطلب «سیاست‌گذاری اشتباه، دلیل کاهش تولید مسکن بود» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محله کوی فراز تهران، امکانات + نمونه آگهی

کوی فراز در شمال غربی پایتخت و در منطقه 2 تهران واقع شده است که به دلیل دسترسی مناسب، آب‌و…