کاهش واقعی قیمت مسکن رخ می‌دهد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که در سال 1401 توافق حاصل شود، کاهش ریسک‌‌های غیراقتصادی مانند کاهش نرخ ارز، می‌تواند منجر به کاهش قیمت واقعی و حتی قیمت اسمی مسکن شود.
خرید خانه در تجریش تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بیت‌الله ستاریان می گوید با توجه به به کم‌اثر شدن تحریم و ظهور جلوه‌هایی از ثبات سیاسی، سرمایه‌ها در ایران به سمت کالاهای سرمایه‌ای سرازیر همچون مسکن شده است.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: از نگاه سرمایه‌ای همواره در ایران بازار مسکن مورد توجه است. اما از ابتدای سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که دوره رکود بسیار کوتاه‌تر از رکود سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ باشد.

ستاریان با بیان اینکه ادامه‌ی روند رشد نقدینگی نیز به بزرگ‌تر شدن اقتصاد مسکن کمک کرد و نشانه‌های رونق این بازار در اسفندماه بروز یافت، گفت: به دلیل شرایط انتخابات و امیدواری برای احیای برجام، بازار مسکن در حالت انتظار قرارگرفت و سرعت رشد قیمت در مقایسه با سال 99 از آن افت کرده بود. اما شرایط رکودی به معنای اثرپذیری از مختصات اقتصادی در بازار مسکن وجود نداشت؛ چرا که تغییر چندانی در وضعیت اقتصادی ایجاد نشده است.

این کارشناس با بیان اشاره به اینکه بازار مسکن از شش ماهه دوم سال به شدت در حالت انتظار قرار گرفت، عنوان کرد: در هر صورت باید منتظر ثبات پارامترهایی مثل برجام و تعیین تکلیف سیاست‌های اقتصادی دولت بود. او ابراز داشت: به محض این‌که با یک ثبات در این زمینه مواجه شدیم بازار مسکن در اسفندماه نقش خود را نشان داد.

مطلب پیشنهادی:  تامین مسکن در تهران چند سال زمان نیاز دارد؟

کاهش قیمت واقعی مسکن

ستاریان بر این باور است که اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد مسکن به طور قطع در شرایط رونق همراه با رشد قیمت قرار می‌گیرد. ولی چنان‌چه احیای برجام محقق نشود مسکن در شرایط رکود تورمی خواهد بود. یعنی در هر دو صورت با رشد قیمت مواجه می‌شود.

اغلب کارشناسان معتقدند که در صورتی که در سال 1401 توافق حاصل شود، کاهش ریسک‌‌های غیراقتصادی و از جمله کاهش نرخ ارز که تغییرات آن به‌طور سنتی با تغییرات قیمت در بازار مسکن در ارتباط است، می‌تواند منجر به کاهش قیمت واقعی و حتی قیمت اسمی مسکن شود.

در پایان گفتنی است، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در اسفند 1400 به 35 میلیون و 120 هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل 2/ 6 درصد ودر مقایسه با ماه مشابه سال قبل 16 درصد افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکورد افزایش قیمت مسکن، در تهران شکسته شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…