تبخیر 11 درصدی سرمایه خریداران ملک در ترکیه

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در یک‌سال گذشته، زیان حداقل ۱۱‌ درصدی سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه در شرایطی برای خریداران ایرانی ثبت شد که متوسط قیمت ملک در تهران در همین مدت ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد.
سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، با اینکه ایرانیان همراه در صدر خرید خانه در ترکیه بودند اما داده‌های مرکز آمار ترکیه نشان می‎دهد که سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها در ترکیه نصف شد این در حالی است که اگر اقدام به خرید آپارتمان در تهران و یا سایر شهرهای دیگر می‌کردند با سود بالای 15 درصدی همراه بود.

حجم خرید ملک توسط سرمایه‌گذاران ایرانی، در فصل اول ۲۰۲۲ نسبت به فصل آخر ۲۰۲۱ نیز سقوط ۴۶‌درصدی از خود نشان می‌دهد. ماه‌‌‌های پایانی سال گذشته میلادی، اوج خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌‌‌ها بود. در آن مقطع، رکورد بیشترین فروش املاک ترکیه به سرمایه‌گذاران ایرانی در مقایسه با ۵ سال قبل از آن زده شد.

اما این سوال مطرح می‌شود که چرا خرید ملک در ترکیه به این میزان ریزش کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که سبقت بازار دلار از بازار ملک در اقتصاد ترکیه عامل اصلی این موضوع بوده است که باعث شده تقاضا برای خرید ملک در ترکیه نصف شود.

سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه

کسانی که اقدام به خرید خانه در ترکیه به منظور حفظ سرمایه خود یا به دست آوردن سود کردند؛ این روزها سرمایه آنها با زیان بسیار همراه شده است. برای شفاف شدن این موضوع به این آمار توجه کنید؛ در فاصله ابتدای ۲۰۲۱ تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲، میانگین قیمت مسکن در ترکیه تقریبا ۷۷‌ درصد افزایش پیدا کرد اما در همین فاصله، ‌نرخ دلار در این کشور ۹۸‌ درصد جهش کرد.

مطلب پیشنهادی:  توقف بازار مسکن در جنوب پایتخت+قیمت

به این ترتیب، ایرانی‌‌‌هایی که به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود، ابتدای سال گذشته دارایی خود را ابتدا به دلار تبدیل کردند و سپس در ترکیه آپارتمان خریدند، امروز ارزش دلاری سرمایه آنها در بازار مسکن این کشور حدود ۱۱‌درصد کاهش یافته است.

البته زیان چشمگیر خارجی‌‌‌ها در بازار مسکن ترکیه فقط به یک‌سال اخیر محدود نمی‌شود. آنهایی که از ابتدای ۲۰۱۸ درست مقطعی که به خاطر انتظارات تورمی در اقتصاد ایران و نااطمینانی به آینده، خریدهای سرمایه‌‌‌ای در بازارهای مختلف (غیرمولد) رونق گرفت به فکر خرید سرمایه‌‌‌ای خانه در ترکیه افتادند و همان زمان اقدام به خرید ملک در این کشور کردند، امروز با احتساب تورم مسکن و نرخ دلار در این کشور، چنانچه بخواهند ملک خود را بفروشند، ۲۴‌درصد زیان خواهند دید.

مطالعه بیشتر: مطلب «رشد 7 برابری قیمت مسکن طی 4 سال!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…