توقف بازار مسکن در جنوب پایتخت+قیمت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر به دنبال خرید مسکن در محله‌های جنوبی تهران هستید، می‌توانید با نقدینگی ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بر اقدام به خرید کنید.
معاملات مسکن

در شرایطی که کف قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، سهم شش منطقه جنوبی شهر تهران از معاملات مسکن تقریباً به‌اندازه یک منطقه پر معامله است که نشان می‌دهد به دلیل افت شدید قدرت خرید، منحنی تقاضای مصرفی در جنوب پایتخت به صفر متمایل شده است.

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، فروردین‌ماه امسال در مناطق ۱۵ تا ۲۰ واقع در جنوب پایتخت فقط ۳۳۸ فقره معامله مسکن انجام شد. در بین ۶ منطقه مذکور به‌جز منطقه ۱۵ هیچ‌یک در بین نقاط پر تقاضا قرار ندارند که البته این منطقه نیز در جایگاه پنجم از نظر تعداد معاملات شهر تهران ایستاد.

بررسی متوسط قیمت مسکن در جنوب تهران

متوسط قیمت اغلب مناطق جنوبی کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان است و فقط در منطقه ۱۹ میانگین قیمت به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد که آن‌هم با توجه به تعداد پایین معاملات (۱۵ فقره) نمی‌تواند ملاکی برای ارزیابی بازار این محدوده باشد.

شش منطقه مذکور در فروردین ۱۴۰۰ فقط ۱۶ درصد از کل معاملات مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص دادند که تقریبا به اندازه پرمعامله ترین محدوده تهران (منطقه ۵ با سهم ۱۴.۱ درصد) است. در بین شش منطقه جنوبی، منطقه ۱۵ با ۶.۴ درصد و منطقه ۱۹ با ۰.۷ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در معاملات این محدوده به خود اختصاص دادند.

در واقع اگر منطقه ۱۵ را در این محاسبه لحاظ نکنیم سهم پنج منطقه جنوبی شهر تهران از کل معاملات اولین ماه از سال جاری فقط ۹.۶ درصد است که رتبه دومین منطقه پرمعامله تهران (منطقه ۲ با ۹.۴ درصد) با آن برابری می‌کند.

معاملات مسکن

بر اساس آمار فروردین ۱۴۰۰ میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۳.۴ میلیون تومان، منطقه ۲۰ به میزان ۱۳.۵ میلیون تومان، منطقه ۱۷ بالغ بر ۱۳.۸ میلیون تومان، منطقه ۱۵ به میزان ۱۴.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۶ بالغ بر ۱۴.۹ میلیون تومان و منطقه ۱۹ به میزان ۱۵ میلیون تومان است؛ در حالی که متوسط قیمت مسکن در کل شهر تهران به ۲۹.۳ میلیون تومان می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در پاییز 99 چقدر رشد کرد؟

سهم منطقه ۱۵ از معاملات مسکن شهر تهران ۶.۴ درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۲.۳ درصد، منطقه ۱۷ به میزان ۲.۸ درصد، منطقه ۱۸ به میزان ۳ درصد، منطقه ۱۹ به میزان ۰.۷ درصد و منطقه ۲۰ به میزان ۰.۸ درصد بود.

رکود بازار مسکن در مناطق جنوبی

آمار مذکور حاکی از آن است که تقاضای مصرفی در پایتخت به دلیل کاهش قدرت خرید به نوعی از بازار مسکن حذف شده است. فروردین امسال در مناطق ۱۹ و ۲۰ به ترتیب ۱۵ و ۱۶ فقره معامله مسکن منعقد شده که انجماد بازار در این نقاط را نشان می‌دهد. از طرف دیگر کاهش انتظارات تورمی و پیش‌فرضها درباره ثبات یا حتی کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ بعد از انتخابات ریاست جمهوری، رکود بازار مسکن مناطق جنوبی را تشدید کرده است.

 نام محله متراژ سن بنا قیمت کل (تومان)
خاوران 65 10 780
نازی آباد 70 6 1.4
یافت آباد 47 8 720
خلیج فارس 52 13 858
خانی نو 72 2 1.2
عبدل آباد 50 14 800
اقدسیه      (شهر ری) 70 3 616
فیروزآبادی (شهر ری) 54 15 810
فلاح 69 5 945

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…