رشد 7 برابری قیمت مسکن طی 4 سال!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هر متر خانه در تهران در پایان سال ۱۳۹۶ تا پایان سال گذشته با رشد ۷ برابری مواجه شده و این آمار گویای آن است که چه میزان به قشر کارگران جامعه برای تأمین مسکن فشار وارد کرده است.
نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بعد از افزایش بیش از ۴۴ درصدی، امسال حق مسکن کارگران به ۶۵۰ هزار تومان رسیده، رقمی که در برابر هزینه‌ای بخش مسکن بسیار ناچیز است. هنوز که بازار رهن و اجاره داغ نشده و افزایش قیمت چندانی در بازار رخ نداده، محدوده کرایه‌خانه‌ها زیر ۱.۵ میلیون تومان نیست، آن هم برای محلات متوسط به پایین و با پول پیش قابل‌توجه و البته در شهرهای نه چندان گران.

اگر حداقل حقوق دریافتی کارگران در سال جاری حدود ۵.۶ میلیون تومان باشد، کارگران باید تقریبا نیمی از حقوق خود را بابت هزینه مسکن بپردازند. این در حالی است که این وضعیت با افزایش حق مسکن کارگران درست نمی‌شود، زیرا افزایش آن فشار به کارفرمایان و بخش تولید خواهد بود.

راهکار درست و منطقی، خانه‌دار کردن کارگران است. به همین جهت لازم است که قشر کارگران در طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن و… ویژه دیده شوند و سهمیه‌ای مشخص داشته باشند، یا اینکه تسهیلاتی برای آنها لحاظ شود.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران

جواد اکبری یک فعال کارگری با بیان اینکه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی که امسال برای کارگران تعیین شده جوابگوی هزینه مسکن آنها نیست، گفت: مسکن بار سنگینی بر دوش خانوارهای کارگری است که با این شرایط امروز اجاره‌ها به سختی از پس آن برمی‌آیند.

وی ادامه داد: برای اینکه حق مسکن بتواند کمکی به خانوار کارگری بکند، باید حداقل به یک میلیون تومان برسد تا بخشی از هزینه مسکن خانواده را پوشش بدهد.

مطلب پیشنهادی:  احتمال رشد قیمت وام مسکن بالا رفت

او معتقد است که وضعیت مسکن کارگران راهکار مناسب و بلندمدت می‌خواهد، زیرا هر سال بیش از اندازه‌ای که حق مسکن بالا می‌رود، اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد.

اکبری با تاکید بر لزوم خانه‌دار شدن کارگران در قالب طرح‌های مسکن مختلفی که از سوی دولت اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: بارها در این باره پیشنهاد دادیم که فکری به حال مسکن کارگران بشود، اما مانع اصلی نبود یک بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کارگران متقاضی مسکن است، زیرا در طرح‌هایی مانند مسکن مهر، مسکن ملی یا نهضت ملی مسکن اینکه چه تعداد کارگر ثبت‌نام کردند و چه تعداد باقی ماندند به تفکیک وجود ندارد و آمار دقیقی نداریم که اکنون چه تعداد کارگر به مسکن نیاز دارند.

وی افزود: اگر چنین بانک اطلاعاتی را در اختیار داشته باشیم هم می‌توان سهمیه‌ای در طرح‌های مسکن برای کارگران در نظر گرفت و هم تسهیلاتی را برای پرداخت رقم اولیه ثبت‌نام برای آنها تعیین کرد، زیرا بسیاری از کارگران حتی برای تأمین رقم اولیه موردنیاز در ثبت‌نام طرح‌های مسکن نیز با چالش مواجه‌اند.

مطالعه بیشتر: مطلب «تورم 3 درصدی مسکن در فروردین ماه» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…