هزینه ساخت، قیمت مسکن را بالا برد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برآوردها نشان می‌دهد، افزایش قیمت تمام شده ساخت، بر قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان تاثیر گذاشته است.
آمار اجاره نشینی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، طبق مرکز آمار کشور، در زمستان ۱۴۰۰، شاخص قیمت اجاره بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ۲۷۹.۷ رسید. این میزان نسبت به فصل قبل ۶.۴ درصد افزایش داشت. در فصل زمستان ۱۴۰۰، استان یزد با ۸.۶ درصد و استان سیستان و بلوچستان با ۱.۵ درصد بیشترین و کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور تجربه کردند.

اما وضعیت بازار خریدوفروش مسکن وضعیت متفاوت‌تری دارد. امتناع مالکان از فروش مسکن تا کشف قیمت‌های جدید از یک‌طرف و پایین بودن توان طرف تقاضا از سوی دیگر، فضای سردرگمی را در بازار مسکن ایجاد کرده است.

کارشناسان بر این باورند، عواملی همچون رشد ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت نهاده‌های ساختمانی، تورم عمومی، افزایش ۵۷ درصدی نرخ دستمزد، طولانی شدن فرآیند مذاکرات وین، رکود ساخت‌وساز و کم‌رمق بودن پروژه‌های دولتی آینده بازار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

تورم فصلی اجاره بها

وضعیت خرید و فروش مسکن

وضعیت فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد که فروشندگان به دنبال افزایش نرخ‌های پیشنهادی خود هستند. از طرف دیگر خریداران تا حدودی نسبت به خرید ترغیب شده اما توان ورود به بازار را ندارد. بسیاری از خانوارها نیز منتظر تأثیر پروژه بزرگ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بر بازار مسکن نشسته‌اند. این عامل ظرفیت رشد سنگین قیمت را از بازار مسکن گرفته است.

مطلب پیشنهادی:  میانگین قیمت خانه در یوسف آباد

با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، بازار مسکن از رونق چندانی برخوردار نیست اما تجربه نشان داده تعداد معاملات تأثیر چندانی بر قیمت‌ها ندارد.

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر این بازار، تورم عمومی و رشد بازارهای موازی است. اسفندماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۲۰ درصد نسبت به بهمن‌ماه کاهش پیدا کرد. اما قیمت‌ها ۶.۲ درصد رشد داشت و به رقم بی‌سابقه ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

برآوردها نشان می‌دهد، افزایش قیمت تمام شده ساخت، بر قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان تاثیر گذاشته است. هر چند در نیمه شمالی تهران، حجم سنگینی از واحدهای کلید نخورده به بازار عرضه شده است. در جنوب تهران اما کمبود واحدهای مرغوب متناسب با توان طرف تقاضا مشهود است. واسطه‌های ملکی می‌گویند در حالت کلی، بازار نسبت به کاهش قیمت‌های اسمی مقاومت نشان می‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «چرا مردم از طرح مسکن ملی استقبال نکردند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …