نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

1
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و ودیعه به صاحب ملک پرداخت کند.
نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

خرید، فروش و اجاره املاک تجاری و مسکونی از مهم‌ترین و رایج‌ترین قراردادهایی است که افراد با یکدیگر منعقد می‌کنند. حال از موارد مهم در اجاره ملک، برگرداندن پول پیش مستاجر است که ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تمام نکات مربوط به آن را بررسی کنیم.

نکات مهم در برگرداندن پول پیش خانه

  • پول پیش مستاجر در دست مالک امانت است و نسبت به بازپرداخت آن مسئولیت دارد. در نتیجه عدم پرداخت پول پیش یا تاخیر در آن، برای مالک دردسرساز می‌شود.

نکات مهم در برگرداندن پول پیش

  • برای جلوگیری از ایجاد اختلاف بین طرفین، بهتر است صورتجلسه‌ای تنظیم شود یا این موضوع در اجاره‌نامه قید شود و طرفین آن را امضا کنند. حضور شاهد و امضای آن برای تایید تحویل پول نیز لازم است.
  • از دیگر نکات مهم در پرداخت پول این است که موجر، حتما باید مبلغ اجاره را به شخصی پرداخت نماید که قرارداد اجاره را با وی منعقد نموده‌است. درصورتی‌که شخص دیگری غیر از طرف قرارداد، وجه را درخواست نمود بهتر است از پرداخت آن خودداری نماید.

نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر

موجر باید در تاریخ و زمانی که در قرارداد اجاره تعیین شده‌است، مبلغ پیش مستاجر را به همان شخصی که با وی قرارداد اجاره منعقد کرده‌است بازگرداند. از مستاجر نیز بابت بازگرداندن پول پیش رسید بگیرد. مخصوصا در حالتی که تخلیه مال موضوع اجاره زودتر از پایان مدت اجاره اتفاق افتاده‌است. نکته قابل توجه این است که در متن رسید تحویل پول به مستاجر، مشخصات هر دو طرف به درستی ذکر شود.

مطلب پیشنهادی:  این زنان بعد طلاق می‌توانند سریع ازدواج کنند

در مورد قانون یک سوم پول پیش که بیان می‌شود؛ هنگامی که مستاجر به دنبال خانه می‌رود، موجر یک سوم پول پیش را باید به او پس دهد؛ باید بگوییم که، این مورد عرفی است و نه قانونی. در اصل طبق قانون تخلیه ملک منوط به پرداخت کل مبلغ ودیعه به مستاجر است.

زمان پرداخت پول پیش به مستاجر

زمانی که قرارداد اجاره به هر دلیل به پایان می‌رسد، زمان پرداخت پول پیش است. معمولا به این صورت است که مدت زمان عقد اجاره به پایان رسیده‌است و وظیفه موجر، بازگرداندن پول پیش مستاجر است.

 

زمان برگرداندن پول پیش

عواقب تاخیر در پرداخت پول پیش مستاجر

مستاجر، می‌تواند از طریق راهکارهای قانونی، اقدام نموده و مبلغ پیش خود را مطالبه کند. به این منظور، ابتدا لازم است که مستاجر، اقدام به تخلیه ملک اجاره‌ای نموده و اگر موجر، از تحویل ملک اجاره‌ای امتناع می‌کند، اقدام به تامین دلیل کند؛ یعنی اینکه مراتب تخلیه ملک اجاره‌ای را با مراجعه به شورای حل اختلاف، گواهی کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «روابط حقوقی مالک و مستاجر چیست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] مطالعه: مطلب «نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…