انواع مالیات بر مسکن

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات بر مسکن مانند هر نوع مالیات دیگری موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا از زیر بار پرداخت آن شانه خالی کرد. به همین سبب بهتر است قوانین مربوط به آن را به طور دقیق بدانید.
انواع مالیات بر مسکن

همانند هر صنف دیگری، صنف ساختمانی نیز درگیر پرداخت مالیات است. مالیات به صورت‌های گوناگونی به ساختمان شما تعلق می‌گیرد و باید توسط شما پرداخت شود. یک سری موارد مشمول مالیات بر مسکن درآمد املاک هستند. طبق قانون انواع مالیات عبارت است از: مالیات بر اجاره املاک مسکونی، مالیات نقل و انتقال املاک، مالیات فروش ملک، مالیات بر مستغلات خالی و مالیات ساخت و ساز.

مالیات

میزان مالیات فروش ملک

  1. در صورتی که درآمد حاصل از فروش واحد مسکونی زیر سه سال ساخت کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد، مالیات فروش ملک برابر ۱۵ درصد است.
  2. اگر درآمد حاصل از فروش واحد مسکونی زیر سه سال ساخت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مالیات فروش ملک برابر ۲۰ درصد می‌باشد.
  3. در صورتی که درآمد حاصل از فروش واحد مسکونی زیر سه سال ساخت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مالیات فروش ملک برابر ۲۵ درصد است.

مالیات بر اجاره املاک مسکونی 

مالیات بر اجاره املاک مسکونی که خود جزو مالیات بر مسکن است به دو بخش مهم مالیات اجاره دست اول و مالیات اجاره دست دوم تقسیم می‌شود. در ادامه، هر یک از آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد:

مالیات بر اجاره املاک مسکونی 

مالیات اجاره دست اول

  • منظور از مالیات بر اجاره املاک مسکونی و مالیات اجاره دست اول مالیاتی است که جزو مالیات بر اجاره املاک مسکونی است و به درآمدهای به دست آمده اشخاص حقیقی و حقوقی از بابت اجاره املاک و مستغلاتشان در کشور ایران تعلق می‌گیرد.
  • در واقع در چنین موردی مالک واحد مسکونی که همان موجر یا صاحب خانه است باید این مالیات بر اجاره املاک مسکونی را پرداخت کند.
  • بهتر است بدانید مالیات ساختمان‌ها معمولاً بر اساس ماده ۵۴ قانون مالیات‌ها درآمد مشمول مالیات املاکی محاسبه می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  زنان از این حقوق مالی که دارند، آگاه نیستند

مالیات اجاره دست دوم

  • زمانی که شما ملک را به مستأجر بدهید در واقع انگار به مدت زمان یک سال، او مالک خانه شما خواهد بود.
  • در صورتی که مستأجر شما هم ملک را به کسی دیگری اجاره داده و واگذار کند، مشمول پرداخت مالیات اجاره دست دوم می‌شود.
  • در مورد مالیات اجاره دست دوم در واقع موجر واحد مسکونی مالک ساختمان نیست و مستأجر مالک ساختمان این عنوان را کسب می‌کند.

مالیات

مالیات بر مستغلات خالی

یک نوع مالیات بر مسکن دیگری نیز وجود دارد که قانون‌گذاران در بخش مسکن آن را وضع کرده‌اند. آن مالیات عبارت است از مالیات بر مستغلات خالی که به صورت زیر، میزان آن محاسبه می‌شود و مالک باید آن را بپردازد.

  • واحدهای مسکونی که واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور تحت ‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، فقط سال اول معاف از مالیات بوده و از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:
  • سال دوم: معادل یک‌دوم مالیات بر اجاره
  • سوم: معادل مالیات بر اجاره
  • سال چهارم و بعد از آن: معادل یک و نیم برابر مالیات اجاره

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…