در چه شرایطی حق کسب از مستاجر سلب می‌گردد؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
داشتن حق کسب و پیشه یا تجارت موجب تمدید خودکار قرارداد خواهد شد. اما همیشه اینطور نیست!
در چه شرایطی حق کسب از مستاجر سلب می‌گردد؟

زمانی که مستاجر حق کسب و پیشه یا تجارت داشته باشد، مالک نمی‌تواند پس از اتمام قرارداد او را مجبور به تخلیه کند. بلکه قرارداد به صورت خودکار تمدید خواهد شد. اما همیشه اینطور نیست. گاهی ممکن است مستاجر تخلفی انجام دهد، در این صورت مالک می‌تواند قرارداد اجاره را بدون پرداخت حق کسب یا با پرداخت نیمی از آن به پایان برساند و در واقع نسبت به سلب حق کسب از مستاجر اقدام کند. با دلتا مگ همراه باشید تا تخلفاتی که بعضی مستاجران انجام می‌دهند و موجب سلب حق کسب از آنان می‌شود را شرح دهیم.

تخلفاتی که موجب سلب حق کسب از مستاجر می‌گردد

تخلفاتی که موجب سلب حق کسب از مستاجر می‌گردد

گاهی ممکن است مستاجر ملک را به شخص دیگری اجاره داده و حق کسب و پیشه را از مستاجر جدید دریافت کند. این عمل غیرقانونی نیست و منعی ندارد. اما به شرطی که مالک در جریان بوده و رضایت داشته باشد. اگر به هر دلیل مالک راضی نباشد، باید حق کسب را تمام و کمال به مستاجر پرداخت کرده و مستاجر، مکان را تخلیه کند.

در صورتی که مالک زیر بار نرود، دادگاه می‌تواند حق اجاره دادن را به مستاجر بدهد. البته بشرطی که مستاجر سلسله مراتب بالا را رعایت کند. در غیر این صورت، مالک می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با پرداخت نصف حق کسب، حکم تخلیه ملک را بگیرد. در نتیجه مستاجر، ملزم به تخلیه مکان تجاری است.

مطلب پیشنهادی:  شکایت کردن از شوهر به چند دلیل مهم

حق کسب و پیشه

 نکاتی درباره سلب حق کسب

  • اگر مستاجر به ملک صدمه‌ای وارد کند یا از کاری که باید برای حفاظت از ملک انجام دهد، سر باز بزند و به خاطر این کار به ملک صدمه وارد شود، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه بدون پرداخت حق کسب، حکم تخلیه ملک را بگیرد.
  • در صورتی که مستاجر، شغلی که در قرارداد اجاره آورده شده را بدون رضایت مالک تغییر دهد و این شغل نیز شبیه شغل قبل نباشد، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه بدون پرداخت حق کسب، حکم تخلیه ملک را بگیرد.
  • اگر مستاجر دوبار در سال پرداخت اجاره را عقب انداخته و پس از ارسال اظهارنامه‌، مالک آن را پرداخت کند، در نوبت سومی که در آن سال پرداخت اجاره را عقب بیندازد دادگاه می‌تواند حکم تخلیه بدون پرداخت حق کسب را به مالک بدهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «شرایط فسخ قرارداد پیمانکاری ساخت و ساز» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…