این زنان بعد طلاق می‌توانند سریع ازدواج کنند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین احکام طلاق که افراد باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند، موضوع عده بوده که دارای شرایط و نکات خاص در قانون مدنی ایران است.
نگه نداشتن عده

از جمله آثار طلاق برای زنان آن است که باید عده نگه داشته و نمی‌توانند بلافاصله ازدواج کنند اما باید بدانید که نگه نداشتن عده تحت شرایطی ممکن بوده و افراد در این شرایط می‌توانند بدون مشکل خاصی بلافاصله بعد از طلاق ازدواج کنند و هیچ مانعی برای آن‌ها وجود ندارد. همراه دلتامگ باشید.

عده طلاق چیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که عده طلاق چیست؟ بعد از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کرده و بعد از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا اقدام به ازدواج کند.

طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن عده زمان عده الزامی است و زن باید این مدت را ازدواج نکند؛ اما طلاق بائن مانند طلاق زن یائسه و طلاق قبل از رابطه زناشویی با همسر از احکام خاصی برخوردار بوده که باعث می‌شود این نوع طلاق عده نداشته باشد.

برای نگه نداشتن عده باید چه شرایطی داشت؟

در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم کدام زنان هستند امکان نگه نداشتن عده را دارند.

 نگه نداشتن عده توسط دختر باکره

در بالا ذکر کردیم که عده طلاق به مدت زمانی گفته می‌شود که بعد از طلاق زنان باید نگه دارند و بعد از آن می‌توانند مجدد ازدواج کنند. همچنین اشاره کردیم که که چه کسانی عده طلاق ندارند. یکی از این افراد دختر باکره است. 

برای نگه نداشتن عده باید چه شرایطی داشت؟

در حالت کلی زنان باید بعد از طلاق عده نگه دارند اما از آن جهت که هدف از عده جلوگیری از اختلاط نسل است، در خصوص زنانی که امکان بارداری آن‌ها و اختلاط نسل وجود ندارد، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نیست. بر این اساس یکی از شرایط نگه نداشتن عده آن است که دختر باکره بوده و در دوران زوجیت با همسرش رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد. زیرا در این شرایط امکان بارداری برای خانم متصور نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  شرایط تقسیم ارث زوجین در شرایط مختلف

بعد از توضیح عده طلاق دختر باکره، در ادامه، قصد داریم، در خصوص گروه دیگر از زنان که نگه نداشتن عده برایشان امکان‌پذیر است بپردازیم.

عده طلاق زن یائسه

در قسمت‌های قبل در این ارابطه توضیح دادیم که همه زنان باید عده طلاق یا حتی وقفات همسر خود را نگه دارند مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشند. یکی از این شرایط خاص باکره بودن خانم است. حالا در ادامه به زنان یائسه می‌پردازیم.

عده طلاق زن یائسه

عده طلاق زن یائسه در قانون و شرع، پیش بینی نشده و این زنان، نیازی به نگه داشتن عده نخواهند داشت. مستند نگه نداشتن عده طلاق برای این زنان، ماده 1155 قانون مدنی است. این ماده، به صراحت زنان یائسه را از نگه داشتن عده طلاق، استثنا کرده است. منظور از زن یائسه، زنی است که به سن یائسگی رسیده، به این علت، عادت ماهیانه نشده و در نتیجه امکان بارداری او وجود ندارد.

نکته مهم و قابل توجه آن است که تنها موردی که زن یائسه موظف به نگه داشتن عده است و از رعایت عده، مستثنی نگردیده، عده وفات شوهر است.

عده طلاق چقدر است؟

با توجه به قانون مدنی ایران عده طلاق برای زنانی که عادت ماهیانه منظم دارند سه طهر(۳ بار عادت ماهیانه شوند) و در غیر این صورت سه ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…