رشد 722 درصدی قیمت مسکن!

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دولت گذشته، قیمت مسکن ۷۲۲ درصد افزایش یافت و به عبارتی بیش از ۸ برابر شد اما در دولت فعلی برای اولین بار در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ رشد قیمت ماهانه مسکن متوقف شد.
قدرت خرید وام آپارتمان
به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، مسئله تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه طبقات آسیب‌پذیر، یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان نظام در طول سال‌های عمر جمهوری اسلامی بوده است.

عاقبت اقدامات دولت قبلی، در بخش مسکن، افزایش شدید قیمت آن است که خانه‌دار شدن میلیون‌ها ایرانی را محال کرده است. در تیرماه سال ۱۳۹۲ قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به طور متوسط ۳.۷ میلیون تومان بود، اما در پایان دولت قبلی، قیمت مسکن به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسید. به عبارت ساده‌تر قیمت هر مترمربع خانه در دولت گذشته ۲۶.۳ میلیون تومان گران شد.

تغییر ریل بازار مسکن

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از همان روزهای آغازین تشکیل کابینه، این موضوع با پیگیری و جدیت رئیس‌جمهور محترم و اراده وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون با سرعت قابل‌قبولی در حال پیشرفت است.

رشد قیمت مسکن

شش راهبرد وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) از جمله؛ ارتقاء ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی که سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، تحریک تقاضا در بافت‌های فرسوده، ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم با حداکثر حمایت دولت، ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت، احداث واحدهای مسکونی روستایی و تأمین مسکن اجاره‌ای موردتوجه قرارگرفته است.

در نتیجه این سیاست‌ها، برای اولین بار در سال‌های اخیر در بهمن‌ماه قیمت مسکن نزولی شد. نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در شهر تهران در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد رسید که کمترین میزان در چهار سال اخیر محسوب می‌شود و نشانه پایان التهاب در بازار مسکن است.

مطلب پیشنهادی:  انواع وام‌ های مسکن و شرایط دریافت تسهیلات

براساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران برابر ۳۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل، چهار دهم درصد افزایش داشته است.

بررسی آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی حاکی از این است که آهنگ رشد قیمت مسکن تهران در بهمن‌ماه ۱۶.۴ درصد بود که در مقایسه با بهمن سال ۱۳۹۹ که برابر ۹۷.۲ درصد بود ۸۰.۸ درصد کاهش داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز به‌تازگی گفته است: بازار مسکن تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای با افت قیمت مواجه شده است و اگر سایت‌های فروش مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کشور سالانه به چند واحد مسکن نیاز دارد؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…