بازار اجاره مسکن در سال گذشته چه تغییراتی داشت؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است در دو ماه پایانی سال 1400 بازار اجاره مسکن به ثبات رسیده و برخی موجران حتی با نرخ‌هایی پایین‌تر حاضر به واگذاری املاک خود به بازار اجاره بودند.
واگذاری املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از اخبار ساختمان، نگاهی به روند اجاره‌بها در ۱۱ ماهه امسال اگرچه نشان‌دهنده رشد شدید ماهانه اجاره‌بها نسبت به سال گذشته است، اما در دو ماه اخیر روند آن کمی نزولی شده که نشان می‌دهد دوری از فصل جابه‌جایی مستأجران در کاهش التهاب این بازار مؤثر است.

این در حالی است که شاخص مذکور (رشد اجاره‌بها) در ۹ ماهه ابتدایی امسال همواره صعودی بوده است.

نگاهی به روند بازار اجاره مسکن در ۱۱ ماهه امسال

در فروردین سال گذشته رشد اجاره‌بها نسبت به فروردین سال 99 در تهران و کل کشور به ترتیب ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد بود. این رقم در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته در تهران و کشور به ترتیب ۳۲.۶ و ۳۶.۳ درصد برآورد شده است.

واگذاری املاک

در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ در تهران و کشور رشد اجاره بها به ترتیب ۳۳.۹ و ۳۷.۶ درصد بود. همچنین در تیر ماه سال گذشته نسبت به تیر سال 99 در تهران و کشور به ترتیب ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد اجاره بهای مسکن رشد داشت.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن در تهران و کشور به ترتیب ۳۷.۸ و ۴۱.۲ درصد اعلام شده است.

مطلب پیشنهادی:  عوامل افزایش قیمت اجاره بها از زبان سخنگوی دولت

در شهریور 1400 نسبت به شهریور سال 99 اجاره‌بها در تهران و کشور رشد به ترتیب ۴۲.۸ و ۴۵.۷ درصدی داشت. در مهر امسال به مهر پارسال اجاره‌بها در تهران و کشور به ترتیب رشد ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

آبان امسال بازار اجاره‌بهای مسکن باز هم روند صعودی داشت و میزان رشد اجاره‌بها در ماه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (آبان امسال نسبت به آبان ۱۳۹۹) در شهر تهران و کل مناطق شهری رشد به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۴.۹ درصدی داشته است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹ حاکی از رشد به ترتیب معادل ۵۱.۲ و ۵۴.۲ درصدی است.

مطالعه بیشتر: مطلب «چه کسانی از رکود بازار مسکن آسیب دیدند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…