چه کسانی از رکود بازار مسکن آسیب دیدند؟

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دو گروه بازیگر اصلی بازار مسکن، امسال از «رکود و قیمت‌های نامتعارف» آسیب دیدند؛ اما یکی از آنها به مراتب بیشتر از دیگری ضربه خورد. سرمایه‌گذاران ساختمانی و همچنین خریداران مصرفی آپارتمان، بازندگان عصر جهش قیمت طی این دوره هستند.
خیرین مسکن ساز

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بازار مسکن۱۴۰۰ به لحاظ روند رشد قیمت، متفاوت از التهاب قیمتی سه سال قبل از آن بود. این تفاوت باعث شد گروهی از خریداران مصرفی در نیمه دوم امسال برای خرید وارد بازار معاملات شوند. اما تیراژ ساخت نشان می‌دهد سازنده‌ها و سرمایه گذاران ساختمانی همچنان درگیر تبعات رکود تورمی هستند.

بازنده بزرگ بازار مسکن ۱۴۰۰ در کارنامه مردودی ساخت‌وساز در ۹ ماه اول امسال معرفی شد. تیراژ ساخت مسکن در سه فصل ابتدای سال جاری، سازنده‌ها و سرمایه‌‌گذاران ساختمانی را به عنوان بازنده بزرگ بازار ملک معرفی می‌کند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد در حالی که مطابق با سیاست متولی مسکن برای افزایش تیراژ ساخت مسکن در کشور، امسال، هدف‌‌گذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته بود اما عملا این هدف محقق نشده است.

سرمایه گذاران ساختمانی

آسیب بیشتر به سازنده‌ها

کارنامه عرضه جدید مسکن در ۶ ماه اول امسال نشان‌دهنده آن است که سازنده‌ها و سرمایه گذاران ساختمانی در سال جاری بیشترین آسیب را از ناحیه رکود ملکی و جهش قیمت دریافت کرده‌‌اند.

آسیب وارده به این طیف فعال بازار مسکن به مراتب بیشتر از آسیبی است که در سال جاری به خریداران مسکن وارد شده است. اگرچه خریداران مصرفی طی دست‌‌کم سه سال گذشته یک گروه اصلی متضرر بازار مسکن محسوب می‌شوند اما سازنده‌ها بنا به چند علت مهم زیان بیشتری را از ناحیه رکود ملکی و ساختمانی، در سال جاری تجربه کردند.

مطلب پیشنهادی:  چقدر از درآمد مردم دنیا صرف مسکن می‌شود؟

به دنبال جهش شدید قیمت مسکن از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۹، تعداد زیادی از خریداران مصرفی و به‌ویژه خانه‌‌اولی‌‌ها به دلیل شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید ناشی از جهش روز‌افزون قیمت آپارتمان به اجبار از این بازار خارج شدند.

همزمان به دلیل سرایت جهش قیمت مسکن به بازار زمین، کاهش خریداران مسکن و فروش نرفتن تعداد زیادی از واحدهای نوساز ساخته شده از سوی سازنده‌ها و همین‌‌طور رشد محسوس قیمت مصالح ساختمانی، رکود ساختمانی که از سال ۹۳ در کشور آغاز شده بود، در سال‌های اخیر تشدید شد.

با این حال، به دنبال ورود بازار مسکن به فاز پساجهش ملکی، توقف جهش قیمت و کاهش قیمت واقعی واحدهای مسکونی در ۱۱ ماه اول امسال، افت میانگین قیمت اسمی آپارتمان‌‌ها در سه ماه نامتوالی از سال ۱۴۰۰، افزایش دو برابری سقف وام خرید مسکن و… بخشی از متقاضیان مصرفی و از جمله گروهی از خانه‌‌اولی‌‌ها به‌ویژه از نیمه دوم سال، وارد بازار شده و اقدام به خرید مسکن کردند.

مطالعه بیشتر: مطلب «آمار متناقض از خانه سازی دولتی» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «چه کسانی از رکود بازار مسکن آسیب دیدند؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:38 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…