قفل بازار مسکن چگونه باز می‌شود؟

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دو سال اخیر به‌ویژه در دوران شیوع اپیدمـی کرونا و عمیق‌ترشـدن بحران تورم و رکود و همچنین فعالیت فزآینــده بانک‌ها در این بازار، بـا رشد قیمت عجیبی مواجه شده به‌گونه‌ای که براساس آخرین آمارهای رسمــی منتشر شده در حال حاضر قیمت میانگین هــر مترمربع مسکن در تهران به ۳۱ میلیون تومان رسیده است.
میانگین قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، آمارها حاکی از آن است که تقاضای خرید در بازار را به‌ شدت کاهش داده و باعث نارضایتی گسترده مردم از نحوه مدیریت بازار شده است.

در خلال افزایش قیمت مسکن و از دست‌ رفتن فرصت خانه‌دارشدن برای ۹۰ درصد اقشار جامعه که عمدتا کارگر و حقوق‌بگیر هستند، یعنی حقوق‌هایی پایین‌تر خط‌فقر ۱۰ میلیونی دارند، خانه‌دارشدن به یک آرزوی محال تبدیل شده است و در این وانفسای گرانی مسکن؛ مالکان هم تیغ را روی گلوی مستاجران گذاشته و برای تامین خود جیب آنها را خالی می‌کنند.

در این میان اقدامات انجام نشده از سوی دولت‌ها در تامین مسکن مورد نیاز مردم هم محل انتقاد بسیار زیادی دارد چراکه انجام‌نشدن این وظیفه قانونی دولت و حاکمیت امروز بار سنگینی را به دوش مردم گذاشته و سهم زیادی از هزینه‌های سبد خانوار را به خود اختصاص داده است.

میانگین قیمت مسکن

بازار مسکن در شرایط وخیمی قرار دارد و رکود عمیق همراه با افزایش قیمت روزانه در این بازار حاکم شده است. یکی از خواسته‌های مهم فعالان بازار مسکن این است که دولت صرفا سازوکار را اصلاح کرده و از بازار کنار بکشد تا بازار خود کارش را ادامه بدهد.

سخنان یک کارشناس درباره کمبود مسکن

بیت‌االله ستاریان، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: مسکن کالایی نیست که بتوانید در جیب‌تان بگذارید و مخفی کنید، سکه نیست که در گاو صندوق نگه داشته شود؛‌ عده محدودی هستند که می‌توانند مسکن جمع‌آوری کنند که آن هم در مقابل کسری میلیونی سالانه ما عدد و رقمی نیست.

مطلب پیشنهادی:  کناره‌گیری انبوه‌سازان عامل کاهش ساخت مسکن

او می‌افزاید: ما به‌ صورت سالانه یک تا ۱.۳ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که این باید تولید شود. تقاضای کاذب زمانی شکل می‌گیرد که بگوییم تقاضا به‌قدری زیاد است که یک عده‌ای آن را احتکار می‌کنند و اسمش را هم سوداگری می‌گذارند! هنوز متوجه نیستند که سوداگری در بخش مسکن و اقتصاد مسکن نمی‌گنجد.

ستاریان در پایان می‌گوید: مسکن تنها کالایی است که یا مصرف‌کننده می‌خرد یا کسی می‌خرد و به مصرف‌کننده می‌دهد. در مسکن چنین حالتی اتفاق نمی‌افتد، هر چند که مثلا فلان بانک چند صد یا هزار خانه را نگه داشته است که در حالت کلی بیش از ۵۰‌ هزار واحد نخواهد شد که در مقیاس نیاز ملی سالانه عددی نیست.

مطالعه بیشتر: مطلب «خوب و بد زندگی برج نشینی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

2 دیدگاه

  1. Iearn more.Numder

    13 شهریور 1400 در 1:19 ب.ظ

    با سلام وارزو بهترینها برای عزیزان بله بخاطر مشکلات زیاد تحریم ومشکلات ریز ودرشت جامعه امروز صاحب خانه شدان یک ارزو شده ون به نوبت خودم وارزومند آرزوهایتان. انشاالله که همه چیز. به خوشی پیدا کنه ودست عزیزان توبه خصوص مدیران تیم وعزیزانی که از جان دل دنبال مشکلات عزیزان هستند تا فرستی است در کار خیر در کنار عزیزشان به کمک مردم خسته ومشکلات زیاد امدن تا به نوبت خود. از مشکلات کم کنند موفق باشند ممنونم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:46 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال 1403

در صورتی که خانه‌ای بیش از 2 ماه خالی باشد به ازای هر ماه اضافه‌تر از موعد قانونی، در سال …