قانون درباره پرداخت شارژ واحدهای خالی چه می‌گوید؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موضوعاتی که بسیاری از مردم هنوز اطلاعات کافی درباره آن ندارند این است که آیا واحدهای مسکونی خالی در ساختمان‌ها باید شارژ پرداخت کنند یا خیر؟ همین مسئله گاها باعث اخلاف بین ساکنان یک ساختمان شده است.
شارژ ساختمان

برای پاسخ به این سوال که آیا واحدهای خالی هم باید شارژ ساختمان پرداخت کنند؟» با «مجله ملکی دلتا» همراه باشید، اما قبل از آن بهتر است تعریف مختصری در خصوص (شارژ ساختمان) داشته باشیم.

آپارتمان‌ها بسته به میزان امکاناتی که دارند، دارای یکسری هزینه‌ها مانند حقوق نگهبان، قبوض، نگهداری تاسیسات، تعمیر بنا، نظافت محوطه ساختمان و … هستند که این هزینه‌ها باید به صورت ماهیانه توسط اعضا به مدیریت ساختمان پرداخت شود.

قانون در این رابطه می‌گوید: طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، پرداخت حق شارژ ساختمان از سوی مالکین آنها به صورت ماهانه الزامی است، چه از آن استفاده شود چه اینکه خالی بماند.

شارژ ساختمان

بر اساس قانون ساختمان نشینی، حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد ارتباط ندارد. از طرفی مالکان واحدهای خالی ملزم به پرداخت هزینه‌های متغیر مصرفی نیستند؛ چرا که مالک واحد خالی چون در آپارتمان سکونت ندارد و سهمی از آب یا گاز یا برق مصرفی ندارد، نیازی نیست بابت آن پولی پرداخت کنند.

مطلب پیشنهادی:  اجاره‌های بدون ضابطه!

پرداخت شارژ و یا هزینه‌های قسمت‌های مشترک آپارتمان وظیفه هر مالک است و طبق بند اخیر ماده ۴ حتی اگر مالک آپارتمان را خالی گذاشته باشد و استفاده نکند موظف به پرداخت شارژ خواهد بود، مگر هزینه‌هایی که متغیر است و پرداخت آن منوط به استفاده از آپارتمان باشد.

اما یکی از نکات بسیار مهمی که در انتهای این گزارش لازم است به آن تاکید کنیم این است که هنگام خریداری ملک حتما مصوبات هیئت مدیره در خصوص واحدهای خالی را جویا شوید، چرا که ممکن است هیات‌مدیره تصمیم بگیرد از واحدهای خالی نیز این هزینه‌ها را دریافت کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «توصیه‌هایی مهم به خریداران ملک و آپارتمان» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…