با اصطلاحات ثبتی آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
داشتن آگاهی کافی درباره مهم‌ترین اصطلاحات ثبتی، انجام معاملات را برای شما آسان می‌کند.
مهم‌ترین اصطلاحات ثبتی

در قانون ثبت اصطلاحاتی وجود دارد که آگاهی از آن لازم است تا از بروز مشکل جلوگیری شود. با دلتا مگ همراه باشید تا با مهم‌ترین اصطلاحات ثبتی آشنا شوید.

اصطلاحات ثبتی

1.آگهی فقدان سند مالکیت

آگهی فقدان سند مالکیت به‌وسیله متصدی دفتر املاک تهیه می‌شود. در این آگهی مشخصات کامل مالک، شماره پلاک، محل وقوع ملک و نحوه مفقود شدن سند مالکیت و معاملاتی که در سند مالکیت ثبت شده قید می‌گردد. آگهی فقدان سند مالکیت در دو نوبت به فاصله‌ای کمتر از ده روز در روزنامه‌ها چاپ می‌شود. بعد از انتشار نوبت دوم، طی ده روز در صورتی که کسی اعتراضی نداشته باشد می‌تواند به ثبت محل اعلام دارد و یا انقضاء مهلت و عدم وصول اعتراض سند المثنی صادر خواهد شد.

2. اصلاح حدود

اگر در وضع حدود اربعه ملکی که دارای سند مالکیت می‌باشد، تغییر وضعیت در مجاورین املاک ثبت شده رخ دهد، مالک می‌تواند به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه کرده و تقاضای اصلاح حدود نماید.

اصلاح حدود

3. اعتبار اسناد مالکیت

اسناد مالکیتی که از طرف ادارات ثبت صادر می‌شوند همیشه اعتبار داشته و باطل شدن آن فقط با حکم قطعی مراجع قضایی صالحه یا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است.

4. افراز املاک

مطلب پیشنهادی:  نحوه تبدیل سند سه دانگ به شش دانگ

اگر مالکیت دو یا چند نفر نسبت به ملکی به صورت مشاع باشد، هر کدام که بخواهند می‌توانند نسبت به افراز سهمی خود ازسایر مالکین اقدام کنند.

5. بنچاق

در گذشته یک‌سری برگه‌های بزرگ و مخصوص به‌نام بنچاق وجود داشت که متن سند روی آن نوشته می‌شد. اما امروزه در برگه های A4 معمولی درج می‌شود و هیچ عبارت دست‌نویسی وجود ندارد و همه کلمات و اعداد به صورت چاپی هستند. در واقع بنچاق همان سند رسمی است که دفترخانه به شما تحویل می‌دهد.

بنچاق چیست؟

6.پیش‌نویس سند مالکیت

در پیش‌نویس سند مالکیت که توسط نماینده تهیه می‌شود، مشخصات کامل املاک و شماره پلاک و محل وقوع ملک و به‌علاوه جریان کامل پرونده باید در قسمت مربوطه از ابتدا تا عملیات تحدید ذکر و نماینده نظر نهایی خود را در خصوص صدور سند مالکیت اعلام نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «با مهم‌ترین اصطلاحات حقوقی ملکی آشنا شوید» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…