همه چیز درباره‌ سند شورایی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسناد شورایی معمولا برای ویلاها و باغ‌های فروشی استفاده می‌شود ولی آیا می‌توان به این نوع اسناد اعتماد کرد؟

بیشتر ویلاها و باغ‌های فروشی، به‌جای سند رسمی، سند شورایی داشته و با استفاده از این اسناد خرید و فروش می‌شوند. حال سوال مهم این است که تفاوت این نوع اسناد با اسناد رسمی چیست و چقدر اعتبار دارند؟

 با دلتا مگ همراه باشید تا با این نوع اسناد و مشکلات آن آشنا شوید.

سند شورایی یک نوع سند عادی و غیررسمی است که در روستاها و شهرهای کوچک که دارای شورای محلی هستند نوشته می‌شود. تمامی اطلاعات نوشته شده در این نوع سند توسط تعدادی از افراد محلی به امضا رسیده و رئیس شورای محلی آن را با امضا و مهر تایید کرده است. این نوع اسناد می‌توانند به تایید شورای اسلامی شهرهای کوچک هم برسند.

چالش‌های اسناد شورایی

 اسناد شورایی زیرمجموعه‌ سندهای عادی است و حتی اگر رئیس شورای محلی آن را امضا و تایید کند، چون باید از نظر شهرداری به تایید برسد، نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر داشته و اعتبار آن از اسناد رسمی کمتر است.

از مشکلات دیگر این نوع اسناد، نامشخص بودن نوع کاربری زمین است. بعنوان مثال اگر در زمین مربوطه مشغول ساخت‌و‌ساز باشید و سپس ثابت شود که کاربری زمین غیر از این بوده، علاوه بر جریمه سنگینی که به شما تعلق می‌گیرد، ضرر و زیان مالی زیادی هم داشته و ممکن است ملک شما توقیف شود.

مطلب پیشنهادی:  بازرسی خودرو، قانونی یا غیر‌قانونی

چالش‌های اسناد شورایی

بهترین راهکار برای رهایی از مشکلات اسناد شورایی مشخص کردن نوع کاربری زمین از همان ایتدا است. بعلاوه برای رهایی از جریمه‌های سنگین و ضررهای مالی، هر چه زودتر اعتبار اسناد خود را از طریق شهرداری و اتحادیه املاک بدست آورید.

سند شورایی را به سند قطعی تبدیل کنید!

تبدیل اسناد شورایی به قطعی از طریق سازمان ثبت اسناد انجام می‌شود. هنگام مراجعه به سازمان، مدارک هویتی خود، مانند شناسنامه و کارت ملی و هر نوع مدارک معتبری که نشان دهد مدرک شما مربوط به یک ویلا یا زمین خاص است را همراه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نقل و انتقالات املاک تنها با سند رسمی صورت می‌گیرد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…