با مهم‌ترین اصطلاحات حقوقی ملکی آشنا شوید

4
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با اصطلاحات مهم حقوقی، به شما کمک می‌کند تا شرایطی که مورد قبول یا به نفع‌­تان نیست را قبول نکرده و در صورت امضا کردن هر برگه­‌ای، از تمامی مراتب و نتایج آن آگاه باشید.
نکات حقوقی

اصطلاحات حقوقی بسیار مهم و رایج در معاملات ملکی کدام است؟ شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که اقدام به خرید یا اجاره ملکی کرده باشید ولی با اصطلاحاتی که معنای آن را نمی‌دانستید، مواجه شدید. آشنا نبودن با این اصطلاحات ممکن است برای شما مشکلاتی را به‌وجود آورد. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا به تعریف تعدادی از این اصطلاحات مهم بپردازیم.

اصطلاحات حقوقی

1. ادعای غَبِن

ادعای غبن یکی از شرایط فسخ معامله است. درصورتی‌که یکی از طرفین ادعا کند در معامله‌ای مانند معاملات ملکی دچار ضرر شده است، در اصطلاح حقوقی به آن ادعای غبن گفته می‌شود.

2. اسقاط  کافه خیارات

خیارات در حقوق به‌معنای اختیارات و کافه به‌معنای همه است. زمانی‌که شرط اسقاط کافه خیارات در قرارداد می‌آید، امکان به‌هم‌زدن یک‌طرفه قرارداد از فرد سلب می‌شود.

3. اظهارنامه 

اظهارنامه، متنی مکتوب است که نویسنده در آن تقاضای قانونی ثبت می‌کند. بعد از طی مراحل قانونی، اظهارنامه از سوی قانون به طرف دیگر اعلام می‌شود.

مهم‌ترین اصطلاحات حقوقی

4. سند رسمی

در قانون مدنی، سند رسمی شامل موارد مختلفی است، از جمله اسنادی که در اداره ثبت اسناد ثبت شده باشد، اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت و اسنادی که به وسیله سایر ماموران رسمی تنظیم شده‌ باشد.

5. مال‌منقول و غیر‌منقول

مال منقول به آن دسته از اموال گفته می‌شود که انتقال آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد، بدون این‌که به خود مال یا محل آن، خرابی وارد شود. مال غیرمنقول مالی است که به صورت ذاتی در جایی مستقر باشد، به‌طوری که انتقال آن منجر به خرابی خود یا محل آن شود.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره مالیات بر ارث

6. ملک بازداشتی

ملکی که به‌دستور مراجع و محاکم قضایی و به دلایلی مانند بدهی، توقیف شده باشد، ملک بازداشتی نامیده می‌شود. در چنین شرایطی تا زمانی‌که رفع بازداشت انجام نشده باشد، امکان خرید و فروش یا انتقال به‌غیر وجود ندارد.

7. ملک مشاع

ملک‌مشاع، ملکی است که چند مالک دارد و سهم هر یک از شش‌دانگ، مشخص است. البته این سهم از ملک، از سهام سایرین مجزا نیست و تمامی شرکا نسبت به سهم خود، در ملک شریک هستند.

اصطلاحات حقوقی

8. سرقفلی

زمانی‌که یک ملک تجاری به‌دلیل تلاش‌های مستاجر آن ملک، دارای اعتبار و شهرت می‌شود، این ارزش‌ افزوده برای مستاجر محفوظ مانده و در ابتدای اجاره ملک، مستاجر مبلغی را به‌عنوان حق سرقفلی به مالک پرداخت می­‌کند. به‌علاوه حق سرقفلی قابلیت انتقال به دیگران را هم دارد.

9. عقود جایز

براساس ماده ۱۸۶ قانون مدنی، عقد جایز، عقدی است که طرفین در هر زمان که بخواهند، توانایی فسخ قرارداد را دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات حقوقی قرارداد اجاره اماکن تجاری» را در دلتا مگ بخوانید.

4 دیدگاه

  1. […] عدوانی به‌معنای غصب کردن ملک فرد دیگر یا ملک مشاع است. اما یک تفاوت کوچک دارد. واژه غصب عام‌تر است و در […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:42 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  2. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات معاملاتی بیشتر مطلب «با مهم‌ترین اصطلاحات حقوقی ملکی آشنا شوید» در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:38 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

طبق قانون مدنی، سهم زن از ارث شوهر در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد یا نداشته باشد متفاوت…