بحران «بد مسکنی» در کشور

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون کشور با موضوع بد مسکنی مواجه است، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۶ هزار هکتار بافت «فرسوده میانی» وجود دارد.
مشکل بد مسکنی

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری مهر، محمد آئینی، در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران، اظهار داشت: واقعیت این است که نهضت ملی مسکن در کشور شروع شده و یک عزم ملی پیرامون آن شکل گرفته است.

وی افزود: اکنون کشور با موضوع بد مسکنی رو‌به‌رو است و بر اساس آمارهای ستاد بازآفرینی شهری بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری شامل حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد.

طبق گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها وجود دارد. در همین راستا حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم در این مسکن‌های نامناسب زندگی می‌کنند.

آئینی بیان کرد: با انجام نوسازی هر پلاک فرسوده ۶.۷ پلاک جدید ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در شهرداری تهران به ازای ۱۰۰ هزار پلاک نوسازی شده ۲.۹ پلاک جدید ایجاد می‌شود. به عبارتی با هر نوسازی هم یک «سقف لرزان» نوسازی شده و هم واحدهای جدیدی در تهران ایجاد شده است.

مشکل بد مسکنی

تهران چه میزان بافت فرسوده دارد؟

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: در حال حاضر در تهران ۲ میلیون و ۵۷۰ واحد فرسوده در تهران وجود دارد. با نوسازی این واحدهای مسکونی ۵ میلیون واحد جدید به ازای آن تولید می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  پیش فروش آپارتمان متوقف شد

وی تاکید کرد: مردمی که مالک این پلاک‌ها هستند، به تنهایی نمی‌توانند نوسازی واحد مسکونی خود را انجام دهند. باید انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران در کنار مردم قرار گیرند.

آئینی با بیان اینکه نوسازی در بافت فرسوده نیاز به انجام کار فرهنگی دارد، گفت: سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه نیاز به بسته‌های جامع شهرسازی دارند و در حوزه تسهیلات اداری حمایت شوند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای کوتاه شدن هر ۶ ماه از روند اعطای مجوزها، ۱۰ درصد به ارزش افزوده سرمایه گذاران افزوده می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «منطقی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…