خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان نصف شد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق داده‌های جدید مرکز آمار ترکیه، ایرانیان در نخستین ماه میلادی سال ۲۰۲۲ (دی ماه) ۷۶۱ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند که در قیاس با ماه قبل با افت ۴۸ درصدی مواجه شده و تقریبا نصف شده است.
معاملات

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری دانشجو، با وجود این افت سنگین خرید خانه در ترکیه، ایرانیان همچنان در صدر فهرست خارجی‌هایی که در ترکیه خانه می‌خرند، قرار دارند.

بعد از این که طی ماه‌های آبان و آذر شاهد رکوردشکنی ایرانیان در خرید خانه‌های ترکیه‌ای بودیم؛ حال سوال این است که چرا خرید خانه در ترکیه ناگهان نصف شده است؟ آیا این یک رفتار فصلی است یا ایرانیان در خرید خانه در ترکیه دچار تردید شده‌اند؟

تعطیلات سال نو میلادی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور معمول هر سال در ماه ژانویه به علت تعطیلات سال نو میلادی تعداد خانه‌های معامله شده توسط خارجی‌ها در ترکیه کاهش می‌یابد. در همین راستا طی ۵ سال اخیر همواره تعداد خانه‌هایی که ایرانیان در دی‌ماه در ترکیه خریده‌اند، کمتر از ماه قبل بوده است. البته هیچ‌گاه این افت به اندازه ماه گذشته یعنی حدود ۵۰ درصد نبوده است.

خرید خانه در ترکیه

کرونا، مانع خرید ملک در ترکیه شده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد هرگاه که پیک‌های جدید کرونا اوج می‌گیرد،  تعداد معاملات به دو علت به‌شدت کم می‌شود. دلیل اول آن محدودیت‌هایی است که کشورهای مبدا و مقصد هنگام اوج‌گیری کرونا وضع می‌کنند و علت دوم هم احتیاط بیشتر مردم و کاهش سفرهای غیرضروری در این زمان است.

مطلب پیشنهادی:  مظنه قیمت مسکن در جنوب تهران

حال از اواسط ماه گذشته پیک ششم کرونا در ایران اوج گرفت. پیش‌تر و از اواخر آذر ماه هم شاهد شدت گرفتن مجدد کرونا در ترکیه هستیم. هر چند محدودیت‌های وضع شده در آخرین موج کرونا چندان سفت و سخت نبود اما به هر حال به نظر می‌رسد پیک اخیر کرونا هم بر اجتناب از خرید ملک در ترکیه اثرگذار بوده است.

به طور کل تعداد کل خرید خانه در ترکیه توسط خارجی‌ها در دی‌ماه با افت ۴۷ درصدی مواجه شده است و از ۷۹۳۰ واحد در دسامبر ۲۰۲۱ به ۴۲۳۴ واحد در ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است. این کمترین تعداد خرید خانه در ترکیه توسط خارجی‌ها از خرداد ۹۹ است.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش شدید سهم تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…