کاهش شدید سهم تسهیلات مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرعامل بانک مسکن یکی از مشکلات فعلی نظام تسهیلات‌دهی را عدم تعادل بخش مسکن و سهم کم آن از تسهیلات دانست و عنوان کرد: در گذشته سهم مسکن ۲۰ درصد بوده است، اما اکنون این سهم بسیار کاهش یافته و به حدود ۵.۵ درصد رسیده است.
مدیرعامل بانک مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از راه اقتصاد، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن عنوان کرد که در گذشته سهم مسکن از تسهیلات بانکی ۲۰ درصد بوده، اما اکنون این سهم بسیار کاهش یافته و به حدود ۵.۵ درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: برای تسهیل تامین مالی ساخت در نهضت ملی مسکن باید سهم مسکن ۴ برابر شود و به ۲۰ درصد گذشته برسد.

شایان می‌گوید: بر اساس آمار‌های بانک مرکزی پروژه مسکن مهر به افزایش رشد نقدینگی و پایه پولی در مقایسه با سال‌های قبل از آن منجر نشد و در مجموع یک پروژه تورم‌زا نبود؛ در عین حال ساخت گسترده مسکن می‌تواند با کاهش قیمت آن به کاهش تورم عمومی نیز منجر شود.

مدیرعامل بانک مسکن

وی سهم بخش مسکن از تولید ناخالص داخلی کشور را به طور مستقیم ۵ درصد و به طور غیرمستقیم ۱۰ الی ۱۲ درصد عنوان کرد و افزود: بخش بسیاری از نقدینگی کشور در این بخش است؛ بنابراین یکی از بحث‌های مهم این بخش نحوه تامین مالی مسکن است. امیدواریم بتوانیم علاوه بر ظرفیت‌های مختلف نظام بانکی، از ظرفیت تامین منابع خارجی نیز برای بخش مسکن استفاده کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: در بانک مسکن برنامه‌ای برای ارائه انواع مختلفی از روش‌های تامین مالی مسکن شامل گواهی اوراق حق تقدم، تسهیلات بدون سپرده از محل منابع داخلی و محل انتشار اوراق رهنی و… در دستور کار است.

مطلب پیشنهادی:  خرید آپارتمان در کردستان چقدر سرمایه می‌خواهد؟

وی افزود: طبق نهضت ملی مسکن، سالانه ۱ میلیون مسکن باید ساخته شود که شامل ۸۰۰ هزار واحد شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است. تکلیف بانک مسکن ارائه تسهیلات به ۲۱۰ هزار واحد است که اقدامات و تامین مالی آن انجام شده است. بهترین روش اعطای تسهیلات به حوزه مسکن، استفاده از مشارکت مدنی است. پیش بینی می‌شود ۲۷۰۰ میلیارد تومان تا آخر سال تامین مالی انجام شود؛ لذا سیستم بانکی شروع به اعطای تسهیلات در این حوزه کرده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «معرفی چند محله جذاب برای خرید خانه» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …