نکات حقوقی قرارداد اجاره پس از فوت موجر

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون، اگر موجر فوت کند مستاجر می‌تواند تا مدت زمانی که در قرارداد مشخص شده، از ملک موردنظر بهره‌‌برداری و یا در آن سکونت داشته باشد.
خرید آپارتمان در سهروردی شمالی

هنگام عقد اجاره در قرارداد از یک سری واژه‌ها استفاده می‌شود که در صورت اطلاع از مفهوم آن‌ها بسیاری از مشکلاتی که با فوت موجر گریبان‌گیر مستاجر می‌شود را برطرف می‌کند. برای مثال ممکن است در قرارداد اجاره با عبارت شرط مباشرت مواجه شوید و با خود بگویید شرط مباشرت چیست؟ تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید تا شما را با جزئیات این قانون آشنا کنیم.

  • شرط مباشرت در اجاره
  • عقد قرارداد مطابق با عمر مالک

شرط مباشرت مستاجر چیست؟

شرط مباشرت یعنی چه؟ اگر در قرارداد، قید شده‌ باشد که فقط مستاجر می‌تواند از ملک بهره‌‌برداری کند، در این صورت هیچ‌کس حتی ورثه مستاجر نیز نمی‌تواند وارد ملک او شود و از آن بهره‌‌برداری کند. در این صورت قرارداد اجاره ملک در صورت پایان یافتن یا فوت مستاجر لغو می‌شود. به این امر شرط مباشرت در اجاره گفته می‌شود.

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر

تکلیف قرارداد اجاره بعد از فوت موجر چه می‌شود؟

براساس ماده 497 قانون مدنی در صورت فوت موجر یا مستاجر، قرارداد اجاره با فوت آن‌ها باطل نمی‌شود. قرارداد اجاره یک عقد لازم است. لازم بودن این قرارداد، به این معنی است که موجر و مستاجر تا پایان مدت قرارداد، ملزم خواهند بود که به آن عمل کنند. حال اگر پیش از مدت تعیین شده برای قرارداد، هر کدام از طرفین فوت کنند، باز هم شرط لازم بودن قرارداد، برقرار است. البته باید ذکر کنیم که در صورت وجود چند شرط بعد از فوت موجر یا مستاجر، قرارداد اجاره نیز باطل می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر

در خصوص پرداخت اجاره‌‌بها بعد از فوت مالک برای مستاجران دو راهکار وجود دارد:

  • مستاجر می‌تواند برای اعلام شماره‌ حساب، اظهارنامه‌ای مبنی بر پرداخت اجاره‌ بها به وراث موجر ارسال کند.
  • اجاره ماهانه را به صندوق دادگستری واریز و در انتهای مدت قرارداد اجاره ودیعه را از وراث متوفی مطالبه کند.

دریافت ودیعه بعد از فوت موجر

یکی از دغدغه‌های مستاجران دریافت مبلغ ودیعه در صورت فوت موجر است. طبق قانون مدنی، ودیعه‌‌ای که مستاجر به موجر یعنی متوفی پرداخت کرده‌است، جزء بدهی‌‌های متوفی بوده و تا زمانی که ودیعه مستاجر بازگردانده نشود، مستاجر ملزم به تخلیه نخواهد‌شد.

فوت مستاجر

اگر مستاجر قبل از اتمام قرارداد فوت کند، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، باید ورثه در فسخ قرارداد اجاره اتفاق نظر داشته باشند. اگر یکی از وراث راضی به لغو قرارداد اجاره نباشد، آن قرارداد تا زمان درج شده در قرارداد به‌ قوت خود باقی است. برای فسخ قرارداد باید تمام وراث با یکدیگر درخواست فسخ اجاره ارائه بدهند.

در مطالب بالا سعی کردیم به شما توضیح دهیم مباشرت در اجاره یعنی چه و در صورت فوت مستاجر یا موجر هر کدام از طرفین چه حقوقی دارند.

پیشنهاد مطالعه: قدرالسهم آپارتمان چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…