قدرالسهم آپارتمان چیست و چرا اهمیت دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقصود از قدرالسهم آپارتمان، سهم هر واحد مسکونی (آپارتمانی) از زمین تخصیص داده شده به کل ساختمان یا آپارتمان است، که در اصطلاح از آن به عنوان سهم آپارتمان (اعیان) از زمین (عرصه) گفته می‌شود.
قدرالسهم آپارتمان

بازار مسکن شامل معاملات بسیاری از جمله خرید و فروش، رهن و اجاره، پیش‌فروش مسکونی و یا پیش‌فروش تجاری و اداری و … می‌باشد، که هر کدام از این‌ها دارای شرایط و نکات خاصی می‌باشد.

به منظور جلوگیری از ضرر و زیان در زمان خرید و فروش ملک، باید به نکات بسیاری توجه کرد، که ندانستن آنها مشکلات بسیاری را به همراه دارد. از جمله این نکات می‌توان به قدرالسهم آپارتمان و اهمیت آن اشاره کرد که در ادامه دلتا مگ به آن می‌پردازد.

اهمیت فهم صحیح از تعریف قدرالسهم آپارتمان معمولا در دوره‌های زمانی خاص معنا پیدا کرده است.

زمانی که قرار بر تخریب و بازسازی مجتمع یا واحدهای آپارتمانی در میان است تا مجدد بازسازی شود و یا در شرایطی که صحبت از تقسیم یا تسهیم ملک ارثی داغ می‌شود و یا هر موضوع دیگری، آنجاست که قدرالسهم می‌تواند معیاری برای تفحص و محاسبه کارشناسان قرار بگیرید.

سن ساختمان در زمان خرید ملک مهم است؛ یک ملک ۵ ساله با یک ملک ۲۰ ساله، چه از نظر زمان ساخت و چه از نظر ‌تعمیرات و فرسودگی، ارزش متفاوتی دارد. در بیشتر موارد، ارزش ملک معمولاً براساس معیارهای بازار مسکن محاسبه می‌شود، اما برای املاک با سن بالا، میزان قدرالسهم آپارتمان تعیین‌کننده ارزش ملک خواهد بود.

اهمیت بررسی قدرالسهم آپارتمان

اهمیت بررسی قدرالسهم آپارتمان

در نظر داشته باشید که ارزش ملک با افزایش قدرالسهم آن رابطه مستقیم دارد. از سوی دیگر، بررسی و تعیین سهم آپارتمان از زمین مربوطه جزو ضروریات می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  کلاهبرداری؛ این بار در بازار مسکن

چرا که در زمان تخریب و ساخت و ساز در آن مجموعه این موضوع اهمیت پیدا می‌کند. لذا مشخص نبودن آن می‌تواند مشکلاتی را برای صاحبان املاک ایجاد کند.

از آنجایی که در این رابطه قوانین مشخصی تدوین نشده، بایستی میزان قدرالسهم واحدهای یک مجموعه به طور کامل تعیین شود و توافق‌های لازم برای زمان تخریب مشخص شده باشد تا بتوان از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

از جهتی دیگر در زمان فروش ملک اگر قدرالسهم آن مشخص باشد، به‌عنوان مزیتی برای آن به حساب آمده و در نتیجه راحت‌تر به فروش می‌رسد.

این مورد در املاکی که دارای قدرالسهمی بیشتر از 100 متر هستند، اهمیت بیشتری پیدا کرده و به عنوان مزیتی قابل توجه در آگهی‌ها ذکر می‌شود.

چرا که خریدار علاوه بر واحد مربوطه بخشی از زمین را نیز بدست می‌آورد، لذا بسیار برای هر دو طرف بهتر است که میزان قدرالسهم واحد و یا ملک مورد نظر مشخص باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نحوه اثبات قانونی حریم املاک» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…