کم‌کاری بانک‌ها در تولید مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک نماینده مجلس، با اشاره به کم کاری بانک برای اختصاص منابع مالی در جهت تولید مسکن گفت: بر اساس آمار، از سال ۹۷ به بعد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از منابعی که متعلق به بانک بود، باید در حوزه مسکن هزینه می‌شد، اما یک ریال آن را هم برای این عرصه هزینه نکردند.
تسهیلات مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری موج، نکته قابل توجه در مسئله تامین منابع مالی ساخت مسکن، آمادگی نظام بانکی جهت اعطای تسهیلات بلندمدت برای تولید هزینه در حوزه مسکن است.

تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۸۹۸ میلیارد تومان بوده است که از این مقدار تنها ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یعنی، حدود ۵/۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک به بخش مسکن اختصاص داشته است. این در حالی است که به بخش خدمات که عموما غیرمولد است، ۷۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است.

آمار مذکور نشان از وجود پتانسیل کافی در نظام بانکی برای تامین مالی بخش مسکن دارد که نداشتن عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سمت و سوی تولید، مانع اصلی این امر است.

همچنین به نظر می‌رسد، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب مدل‌های متفاوت ساخت مسکن، قابل پوشش بوده و منابع مالی این پروژه بدون اتکا به منابع بودجه دولتی قابل تامین است.

هزینه در حوزه مسکن

بررسی ابهامات پیرامون طرح ساخت این یک میلیون مسکن، بیانگر فرصت بی‌نظیری است که در صورت توجه دولت می‌تواند علاوه بر صاحب‌خانه کردن نزدیک به ۳/۴ میلیون نفر در هر سال، زمینه رونق قابل توجه اقتصاد را فراهم کند.

در همین راستا، سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس به اظهارنظر در این باره پرداخت و توضیح داد که برای حل منابع مالی این صنعت که از نگرانی‌های اصلی کمیسیون اقتصادی هم بود، اولین پایه قانون این حوزه تامین این منابع قرار داده شد.

مطلب پیشنهادی:  یک اتفاق مثبت در بازار مسکن

وی اظهار کرد که در واقع صندوقی بنا نهاده شد که هیئت امنایی مشخصی دارد و مبنا بر این است که با مسئولیت وزیر راه و شهرسازی، در خدمت تولید مسکن باشد.

وضعیت اقساط برگشتی مسکن مهر

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: در مجلس منابع مالی این صندوق را حائز اقساط برگشتی مسکن مهر و اقساط برگشتی مسکن اولی‌ها، خیرین مسکن‌ساز و منابع و بودجه‌های دولتی برای ساخت مسکن دانست.

حسینی با تاکید بر ضرورت هزینه شدن منابع این صندوق در راستای تولید مسکن تصریح کرد: فلسفه وجود این صندوق این است که ما پایشی از حیث نحوه هزینه کردن این منابع داشته باشیم و مانع از مسکن‌ساز شدن بانکی شویم، چرا که طبق آمار بیشترین تعداد خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها است.

همچنین در این صندوق تسهیلات بانکی نیاز است، اما با همان نرخ بهره‌ای که به دیگران در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی اعطا می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت مسکن در بهمن‌ماه ریزشی شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …