منتظر کاهش قیمت مسکن در آینده نزدیک نباشید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است رکود معاملاتی کنونی خیلی عجیب و غریب نیست و در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود.
معاملات مسکن در آذرماه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، سید محمد مرتضوی در این رابطه عنوان می‌کند در صورتی که اتفاق خاصی در بازارهای پولی نیفتد، جهش قیمت ارز نداشته باشیم و در واقع موضوعاتی که به نگرانی دو طرف عرضه و تقاضای مسکن منجر می‌شود را در سال آینده شاهد نباشیم باید بپذیریم که مسکن وارد رکود عمیق ۴ تا ۶ ساله خواهد شد.

بر اساس گفته وی، به جز بخش‌هایی از شهر تهران که با حباب قیمت مسکن مواجه بود و در ماه‌های اخیر مقداری تخلیه شده، قیمت مسکن در کل کشور کاهش نداشته است.

مرتضوی با بیان اینکه قیمت زمین و نهاده‌های ساختمانی طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، عنوان کرد: در جاهایی که قیمت تمام شده ساخت با قیمت فروش مسکن تفاوت چندانی ندارد کاهش قیمت‌ها توجیه نخواهد داشت.

او اضافه کرد که حتی در یک سال گذشته قیمت بخشی از مصالح ساختمانی مثل میلگرد و سیمان بیش از چهار برابر شده است.

رکود معاملاتی مسکن

این کارشناس معتقد است که دولت کاملا در ساخت مسکن، ارایه بسته‌ها و مشوق‌ها برای فعالان این بخش ناتوان است.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان با اشاره به رکود معاملات مسکن تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز چرخه رونق و رکود مسکن به همین شکل بوده است. معمولا بعد از چند سال رکود، تحول ناگهانی در قیمتها و افزایش معاملات را در یک بازه زمانی کوتاه مدت شاهد هستیم. بعد از یک دوره ۱.۵ تا ۲ ساله بازار به سمت متعادل شدن و ثبات پیش می‌رود. سپس وارد رکود ۴ تا ۶ ساله می‌شود تا زمانی که گروههای مصرف‌کننده توان مالی خود را بالا ببرند و در بازار مسکن حاضر شوند.

مطلب پیشنهادی:  وام مسکن ملی یا دو دهه بدهکاری!

بر اساس گفته مرتضوی رکود معاملاتی کنونی خیلی عجیب و غریب نیست. آنچه اهمیت دارد این است که دولت راهکارهایی بیندیشد تا در دوره رکود، تولید مسکن افزایش پیدا کند؛ زیرا این دوره بهترین زمان برای رشد ساخت و ساز است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاید تا این اندازه شاهد افت معاملات مسکن نبودیم. یک دلیلش می‌تواند تحولات اجتماعی، کاهش تولدها و کاهش ازدواج‌ها باشد. به همین دلیل تقاضای مسکن سال به سال در حال کاهش است.

مطالعه بیشتر: مطلب «با یک میلیون تومان؛ کجا می‌توان خانه کرایه کرد؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…