اولین تغییر وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، حسن احمدی نوری به سمت سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران منصوب و از زحمات مهدی عبوری، مدیرعامل پیشین تقدیر شد.
بازآفرینی شهری

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رستم قاسمی  وزیر راه و شهرسازی که از سوم شهریورماه ۱۴۰۰ با رای مجلس رسما سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت پس از حدود یک ماه، عصر دیروز اولین تغییر مدیریتی را در حوزه مسکن صورت داد.

قاسمی طی حکمی حسن احمدی نوری را که تا پیش از این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران بود به سمت سرپرست این شرکت منصوب کرد. قبلا مهدی عبوری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بود که در این مراسم از زحمات او تقدیر شد. عبوری آذرماه ۱۳۹۸ از سوی محمد اسلامی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی ـ جایگزین محمد پژمان شده بود.

تعیین سرپرست شرکت بازآفرینی در واقع اولین تغییر مدیران حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. شرکت بازآفرینی که مسئولیت احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را بر عهده دارد از مجموعه‌هایی است که دولت رئیسی در اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته به دلایلی همچون پایین بودن بازده سرمایه‌گذاری و رکود بازار مسکن، این شرکت به نیمی از اهداف خود مبنی بر نوسازی سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز نرسیده و بنا به گفته عبوری تا کنون ۴۰ درصد بافت‌ها نوسازی شده است.

بازآفرینی شهری

سال ۱۴۰۰ سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران و کلان‌شهر‌ها به ۳۰۰ میلیون تومان برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند رسیده است و ۱۲۰ میلیون تومان از این مبلغ با نرخ سود ۹ درصد، ۱۰۰ میلیون با نرخ ۱۸ درصد و ۸۰ میلیون تومان با سود ۱۶ درصد است. در سایر شهر‌ها نیز سقف وام در حالت صنعتی‌سازی و فناورانه به سازندگان حرفه‌ای ۲۵۰ میلیون تومان است که سود ۸۰ میلیون تومان ۹ درصد، سود ۸۰ میلیون تومان دیگر ۱۸ درصد و بهره ۶۰ میلیون تومان ۱۶ درصد است.

مطلب پیشنهادی:  تولید مسکن توسط متخصصان، سبب حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود

انباشت تقاضا با نوسانات اقتصادی، معجون تلخی را برای متقاضیان مسکن درست کرده است؛ تا جایی که برای کاستن از این تلخی به شهر‌های اقماری پناه برده‌اند. بر اساس گزارش‌های میدانی، طی ماه‌های گذشته خرید و فروش مسکن در شهر‌های اطراف تهران رونق گرفته و احتمالا باید منتظر باشیم تا حاشیه‌نشینی هم تشدید شود.

وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی کرده بود تا ۱۴۵ هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده احداث کند، از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۴۵ هزار واحد قرار بود توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک مجموعه دولتی احداث شود، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه طی دو سال گذشته آنطور که باید و شاید پیش نرفته است. »

مطالعه بیشتر: مطلب «این منطقه رکورددار معاملات مسکن شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…