وام مسکن ملی یا دو دهه بدهکاری!

4
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رضا مهدوی، کارشناس و فعال بازار مسکن می‌گوید: آیا خانه‌دار شدن به هر قیمتی ارزشمند است؟ بازپرداخت وام مسکن ملی برای مردم بسیار سنگین است.
اقساط وام مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، باوجود افزایش مبلغ وام طرح مسکن ملی، هنوز هم بسیاری از کارشناسان مسکن این طرح را چندان مفید ندانسته و معتقدند که این طرح بازار مسکن را چندان متحول نمی‌کند زیرا دلایل اصلی التهاب بازار مسکن همچنان پابرجا است. عده‌ای نیز با انتقاد از بازپرداخت سنگین این تسهیلات بر این باورند که فرد متقاضی در صورت تأیید و طی کردن مراحل پیچیده برای دریافت وام، سال‌های زیادی را درگیر بازپرداخت خواهد بود.

رضا مهدوی، کارشناس و فعال بازار مسکن با انتقاد نسبت به ارائه چنین وامی برای افراد بدون مسکن می‌گوید: شخصی که قادر به پرداخت این اقساط باشد ترجیحاً با شرایط دیگر هم امکان خانه‌دار شدن خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وامی که نام تسهیلات دولتی بر روی آن است نباید باز پرداخت با سود ۱۸ درصد داشته باشد، اضافه می‌کند: متقاضیان چنین مسکن‌هایی تا چه میزان درآمد چندانی دارند که امکان پرداخت اقساط سنگین را تا ۲۰ سال داشته باشند.

وام طرح ملی مسکن

آیا صاحب‌خانه شدن به هر قیمتی ارزشمند است؟

این کارشناس اظهار می‌کند: به نظر، صاحب‌خانه شدن تا این حد ارزشمند نیست که یک فرد خود را برای دو دهه بدهکار کند، قطعاً برای بسیاری از متقاضیان فراهم سازی همین مبلغ اولیه هم دشوار است بنابراین چگونه این شخص بتواند، سال‌های پی در پی از پس پرداخت اقساط برآید.

مطلب پیشنهادی:  تسهیلات مسکن افزایش یافت

مهدوی ادامه می‌دهد: افرادی که گیرنده وام ۱۰۰ میلیونی بوده با سود ۱۸ درصد باید حدود چهار میلیون تومان اقساط ماهانه پرداخت کنند که با احتساب طول ۱۲ سال، برای یک واحد برابر حدود ۹۵۰ است، اما وام ۲۵۰ میلیون تومانی هم که قرار است ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه مسکن را تأمین کند بازپرداخت ۲۰ ساله‌ای دارد که جمعاً پس‌ازاین مدت، فرد، تقریباً یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

این فعال تأکید می‌کند: بهتر است متقاضیان وام طرح مسکن ملی، قبل از هر اقدامی به این اعداد توجه داشته و اینکه آیا می‌توانند در طول چندین سال از عهده پرداخت این اقساط برآیند یا خیر؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب لزوم افزایش وام مسکن ملی تا 200 میلیون تومان را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

4 دیدگاه

  1. مسعود

    31 تیر 1400 در 2:54 ب.ظ

    عالی بود ممنون

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      17 اسفند 1400 در 5:06 ب.ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. صدر

    31 تیر 1400 در 4:55 ب.ظ

    باتوجه به شرایط تورمی اولا هرگز قادر به جمع کردن پول و سپس خرید مسکن نخواهیم بود و لذا چاره ای نیست جز استفاده ار این حداقل فرصتها..
    دوما بازم بدلیل شرایط تورمی مبلغ اقساط درسالهای بعد بسیار کم اهمیت و جزیی خواهد بود
    سوما هرگز موقعیت خرید ملک را به هر قیمتی هم که باشد از دست ندهید و برای تامین مبلغ آن هراس نداشته باشید چون بطریق باور ناکردنی خدا کمک میکند.. … وموفق باشید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:46 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…