خروج تدریجی بازار مسکن از بلاتکلیفی

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نزدیک شدن فاصله نرخ‌های پیشنهادی با قیمت‌های قطعی در بازار مسکن در کنار افزایش نسبی معاملات نسبت به سال گذشته می‌تواند، نشان‌دهنده رسیدن قیمت مسکن به کف، پذیرش رکود از سوی مالکان و ورود تدریجی تقاضای مصرفی به این بازار باشد.
رکود بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، میانگین نرخ‌های قطعی مسکن در شهر تهران از متری ۲۷ میلیون تومان در آبان‌ماه سال گذشته به ۳۲ میلیون تومان رسید.

این در حالی است که قیمت‌های پیشنهادی از متری ۵۶ میلیونی تومان به ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. رکود بازار مسکن به تدریج فاصله نرخ‌های پیشنهادی با قیمت معاملات را کاهش داد.

اگرچه هنوز قیمت هر متر مربع واحدهای موجود در بازار مسکن اختلاف حدود ۱۸ میلیون تومانی با نرخ‌های قطعی دارد، اما نزدیک شدن قیمت‌هایی که در ذهن مالکان است با آنچه کف بازار معامله می‌شود در کنار افزایش ۶۳ درصدی معاملات نسبت به آبان پارسال دو علامت را به بازار ملک مخابره می‌کند؛ اول اینکه بازار از حالت سردرگمی به سمت پذیرش رکود پیش می‌رود و دیگر آنکه تقاضای مصرفی به تدریج در حال تقویت است.

سال گذشته به دلیل ابهاماتی که از شرایط اقتصادی و سیاسی وجود داشت بازار مسکن با مشکل عدم قطعیت مواجه شده بود.

رکود بازار مسکن

نرخ رشد سالیانه قیمت در مناطق مصرفی تهران، کمتر از مناطق دارای تقاضای سرمایه‌ای بوده است. این در حالی است که دو منطقه شمالی پایتخت با رکود معاملات مواجه‌اند، در عین حال نرخ‌ها در منطقه یک با وجود نوسانات ماهیانه، رشد قابل توجهی را در مقایسه با آبان سال گذشته نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  راهکارهای دولت برای کنترل قیمت مسکن

رکود بازار مسکن در دو منطقه شمالی تهران

حجم بالای عرضه مسکن در دو منطقه شمالی پایتخت از رکود بازار مسکن در این مناطق حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین فایل‌های فروش آپارتمان در شهر تهران به منطقه ۲ مربوط می‌شود و پس از آن منطقه یک قرار دارد. این در حالی است که منطقه پنج رتبه اول را از نظر تعداد معاملات به خود اختصاص می‌دهد. اما تورم یک ساله مسکن در این منطقه کمتر از مناطق ۱ و ۲ بوده است.

منطقه ۲ حدود ۲۵ درصد فایل‌های فروش آپارتمان در کل شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد؛ در حالی که سهم این منطقه از معاملات قطعی در آبان ماه ۱۴۰۰ به میزان ۸.۳ درصد اعلام شد که از عرضه بیش از تقاضا در این منطقه حکایت دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش ۴۰ درصدی هزینه ساخت مسکن با صنعتی‌سازی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. لیلا نظامی

    17 آذر 1400 در 3:33 ب.ظ

    مرسی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …