راهکارهای دولت برای کنترل قیمت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار مسکن یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین عوامل موثر بر اقتصاد است.
روند بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، از مهم‌ترین راهکارهای کنترل قیمت مسکن که دولت در راس کار خود قرار داده است، تولید مسکن ملی، کنترل تورم، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، دادن وام ودیعه مسکن به مستاجران و آسان کردن صدور مجوز ساخت‌وساز است.

بالا رفتن قیمت خانه باعث شده که خانه‌دار شدن به یک آرزو برای مردم تبدیل شود. بیشتر این فشار این تورم به مستاجران و خریداران واقعی منزل سبب شد که مسئولان برای جلوگیری از این معضلات راه‌هایی را در نظر بگیرند.

بازار مسکن یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین عوامل موثر بر اقتصاد است. به‌همین دلیل اقتصاد مسکن برای همه دولت‌ها بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند کاهش عرضه و تقاضا در بازار مسکن مداخله می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد رکود و تورم در بازار مسکن، دولت باید راهکارهای کنترل قیمت مسکن را ارائه دهد.

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در بازار مسکن، قیمت زمین است.  دومین عامل موثر بر تعیین قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است. میزان عرضه و تقاضاطی دو سال اخیر به‌علت افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلفی مانند کرونا و… قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و تقریبا دو برابر شده است.

به‌علت دلایلی مانند افزایش تقاضا، قیمت مسکن و… دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است. نوع منطقه باتوجه مکان منطقه، نوع آب وهوا، شرایط و… بر قیمت منازل تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

مطلب پیشنهادی:  کدام خانواده ها برای مسکن رایگان می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

راهکارهای دولت برای کنترل قیمت مسکن

راهکارهای کنترل قیمت مسکن

در چند سال اخیر بیشترین آمار ساخت و ساز مربوط به مناطق ۵ و ۲۲ تهران میباشد که عموم سهم ساخت در منطقه ۲۲ تهران متعلق به ارگان‌های دولتی میباشد.

به‌طورکلی پروانه ساخت مسکن در طول ۴ ماه صادر می‌شود. اگر این مدت کمتر شود و مراحل آن راحت‌تر صورت گیرد، میزان تولید مسکن افزایش خواهد یافت. این عامل در میزان تولید ساختمان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.  

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش مسکن با آن روبرو می‌شویم، نامتعادل بودن عرضه مسکن با تقاضای مردم است. این عدم تعادل را با ساختن مسکن و ساختمان‌های متناسب با تقاضای مردم می‌توان جبران کرد.

توجه داشته باشید که اجاره منازل مسکونی و ساخت مسکن ملی تاثیر زیادی در کاهش تورم نداشته و نگهداری از کالا‌های سرمایه‌ای سود زیادی ندارد. بهترین راه‌حل برای کاهش این مشکلات به گردش درآوردن پول در بازار است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خانه‌های آگهی شده با قیمت متری 15 میلیون تومان» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …