آیا می‌توان 3 روزه طلاق گرفت؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زوجین ممکن است بعد از ازدواج دچار مشکلات متعددی شوند که برخی از آن‌ها از مشکلات عبور کرده اما برخی دیگر اقدام به طلاق می‌کنند.
طلاق در کوتاه ترین زمان

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند نحوه طلاق در کوتاه ‌ترین زمان است. طلاق دارای انواع مختلفی است که هر کدام از این انواع به شرایط مختلفی هم نیاز دارند. اما درهرصورت برای اجرای صیغه طلاق باید از طریق مراجع قضایی اقدام کرده و مراحل آن توسط زوجین طی شود. طبیعتاً گذشتن از این مسیر نیاز به‌صرف زمان مشخصی داشته که در پرونده‌های مختلف متفاوت است. همراه دلتامگ باشید.

انواع طلاق

در قوانین حقوقی کشور ما این موضوع بیان شده که حق طلاق با مرد است. طبق این قانون مرد می‌تواند هر زمانی که اراده کند زن خود را طلاق دهد.

حال ممکن است مرد برای طلاق همسر خود دلایل محکمه‌پسند داشته باشد که در این صورت می‌تواند از پرداخت بعضی از حقوق زن معاف شده اما او بدون دلیل هم می‌تواند اقدام به طلاق زن کند. در این حالت از طلاق که طلاق از طرف مرد نام دارد، طبق قانون و رویه قضایی خواست و رضایت زن اهمیتی ندارد.

دلایلی مانند سوءرفتار زن، اعتیاد و سابقه محکومیت جزو دلایل محکمه‌پسند مرد برای طلاق‌دادن همسر خود است. اگر مرد بتواند یکی از این دلایل را اثبات کند، می‌تواند نفقه و اجرت‌المثل که یکی از حقوق مهم زنان است را پرداخت نکند و همسر خود را طلاق دهد.

در حالت دیگر، تقاضای طلاق از طرف زن به دادگاه داده می‌شود. اما دادگاه به‌راحتی با دادخواست طلاق زن موافقت نمی‌کند. زن برای گرفتن حکم طلاق حتماً باید دلایل محکمه‌پسند و قانونی مانند غیبت بیش از حد مرد داشته باشد تا بتواند دادگاه را برای صدور حکم طلاق قانع کند. در غیر این صورت چنین حکمی صادر نشده و دادگاه برای حل مشکلات زوجین، آن‌ها را به جلسات مشاوره ارجاع می‌دهد.

انواع طلاق 

طلاق در کوتاه ترین زمان

اگر بخواهیم ساده‌ترین و طلاق در کوتاه ترین زمان را نام ببریم باید اسم طلاق توافقی را برایتان بیان کنیم. در این طلا زوجین هر دو برای طلاق رضایت داشته و در این زمینه با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  شروط غیرمنطقی اجاره

در این حالت ابتدا زن و مرد نسبت به تمام موارد از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و کلیه موارد دیگر به توافق می‌رسند. سپس دادگاه باتوجه‌به رضایت هر دو طرف و اولویت قراردادن توافقات زوجین حکم طلاق را برای آن‌ها صادر می‌کند. در این مرحله تنها لازم است زوجین گواهی عدم سازش صادره را به دفتر اسناد رسمی ارائه داده تا صیغه طلاق جاری شود.

آیا می‌توان 3 روزه طلاق گرفت؟

یکی از مباحث مهم در خصوص طلاق، مدت‌زمان این فرایند است و معمولاً اکثر زوجین خواستان طلاق در کوتاه ترین زمان هستند. به‌طورکلی نمی‌توان زمان مشخص و دقیقی را برای صدور حکم طلاق عنوان کرد.

دراین‌رابطه باید بگوییم که مدت زمانی که برای به‌نتیجه‌رسیدن پرونده طلاق نیاز است به نوع طلاق بستگی دارد. طبیعی است که پرونده‌های طلاقی که دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین مطرح شوند زمان بر هستند.

آیا می‌توان 3 روزه طلاق گرفت؟ 

طلاق  از طرف زن جزو پرونده‌هایی است که طولانی بوده و نیاز به زمان بیش‌تری دارند. زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد باشد، شاید نسبت به دادخواست زن، ساده‌تر بوده؛ اما به‌هرحال نیاز به چندین ماه زمان دارد.

زیرا برای اجرای طلاق نیاز به گواهی عدم سازش زوجین است که خود این گواهی هم نیاز به طی‌کردن جلسات مشاوره و بررسی پرونده است. پس از آن دادگاه باید نسبت به حقوق زن و وضعیت فرزندان تصمیم‌گیری کند. تا زمانی که مهریه و سایر حقوقی که به زن تعلق می‌گیرد، پرداخت نشده، دادگاه اجازه طلاق را نمی‌دهد مگر این که زن حقوق خود را ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…