آیا پشیمانی از طلاق ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حتما مواردی را دیده‌اید که زوجین بعد از طلاق و جدایی پشیمان شده و خواهان برگشت به زندگی هستند. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا پشیمانی از طلاق ممکن است؟
پشیمانی از طلاق

دلایل زیادی می‌تواند باعث پشیمانی از طلاق شود که افراد با آن درگیر باشند. دلایلی مانند فرهنگ جامعه، محل زندگی یا خانواده و خویشاوندان هریک از زوجین، که ممکن است به افراد طلاق گرفته نگاه مثبت و خوشایندی نداشته باشند، مشکلات اقتصادی بعد از طلاق که معمولا تأثیرش بر زندگی زن بیشتر از مرد است و غیره. همراه دلتامگ باشید.

پشیمانی از طلاق از طرف زن؛ آیا امکان برگشت و رجوع وجود دارد؟

باید این موضوع را قبول کرد که ممکن است در جامعه به زنی که طلاق گرفته نگاه درست و سالمی وجود نداشته باشد. در بسیاری از موارد، طلاق برای زن نگرانی و ترس‌هایی به همراه دارد که ممکن است در نهایت باعث پشیمانی او از این کار شود.

در قانون حق رجوع مستقیم برای زن شناخته نشده؛ یعنی اگر طلاق از نوعی باشد که امکان رجوع از آن وجود داشته باشد، این حق فقط به مرد داده شده است.

پشیمانی از طلاق از طرف زن؛ آیا امکان برگشت و رجوع وجود دارد؟

این موضوع از نظر حقوقی و قانونی بوده و در مواد قانونی به این مورد اشاره شده است، اما نمی‌توان مانع از اظهار پشیمانی زن و اعلام آن به مرد شد.
در واقع زن می‌تواند با گفت‌و‌گو و ابراز دلایلش، برای بازگشت مرد به زندگی تلاش کند. برای راضی کردن مرد، می‌تواند از کمک دیگران بهره‌مند شد و از بزرگان و به اصطلاح ریش‌سفیدان خانواده خود یا مرد، کمک بخواهد.

البته باید گفت که در قانون، درصورتی‌که زن برای جلب موافقت مرد به طلاق، مالی را به او بخشیده باشد مثلا بخشیدن مهریه، اگر از بخشیدن مال پشیمان شده و از آن رجوع کند (البته زن فقط در مدت زمان عدّه حق رجوع از بخشش مال را دارد)، برای مرد هم حق رجوع از طلاق به وجود می‌آید.

پشیمانی از طلاق از سوی مرد؛ آیا امکان رجوع وجود دارد؟

بعد از پاسخ به این سوال که آیا پشیمانی از طلاق از طرف زن ممکن است یا خیر باید در مورد مرد نیز این موضوع را بررسی کنیم. برای مرد هم ممکن است عواملی باعث پشیمانی از طلاق شود؛ مثل دلبستگی عاطفی به همسر و فرزندان و زندگی خانوادگی که با آنها می‌تواند داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  چگونه مشاورین املاک مجاز را شناسایی کنیم؟

همانطور که در بالا بیان کردیم، حق رجوع از طلاق تنها به مرد اختصاص دارد. البته باید تأکید کرد که این حق، محدود به مدت زمان عدّه (مثلا دو ماه) بوده و طلاق باید از نوعی باشد که امکان رجوع وجود داشته باشد.

رجوع در این مهلت قانونی از نظر حقوقی و قانونی کاملا معتبر بوده و آثار، حقوق و تکالیف زوجیت را برای مرد و زن ایجاد می‌کند اما در صورتی که پشیمانی از طلاق بعد از این مهلت باشد، مرد باید از زن تقاضای ازدواج کرده و دوباره به عقد یکدیگر در آیند.

پشیمانی از طلاق از سوی مرد؛ آیا امکان رجوع وجود دارد؟

سخن پایانی

در این رابطه باید به شما بگوییم که خوب است زوجین به طلاق به عنوان آخرین راه حل برای زندگی مشترکی که برای طرفین به چالش و تضاد رسیده، نگاه کنند و به تمام مشکلات بعد از طلاق آگاهی داشته باشند.

زوجین باید برای نگه داشتن زندگی خود تلاش کرده و اگر طلاق تنها راه حل بود، بدانند که احساسات منفی، حسرت و پشیمانی از طلاق، امری کاملا طبیعی است و برای خارج شدن از آن عجولانه و هیجانی تصمیم به رجوع نگیرند تا دوباره با اختلافات و مشکلات گذشته رو‌به‌رو نشوند.

تعداد کلمات مطلب: 535

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟

قولنامه دستی بدون شاهد نوعی قرارداد کتبی است که بین دو یا چند نفر برای انجام معامله یا توا…