همه چیز درباره پی ام اس

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سندروم پیش از قاعدگی اختلالی دردناک است که زنان به طور معمول هر ماه آن را تجربه می‌کند. با آگاهی از علائم و درمان این سندروم، می‌توانی با آرامش بیشتری این دوران را بگذرانید.
پی ام اس

پی ام اس یا سندروم پیش از قاعدگی یک اختلال معمول است که در زنان شیوع بسیار بالایی دارد. اما برخی از مردان نیز به دلیل اختلالات هورمونی به پی ام اس دچار می‌شوند. پی ام اس طیف گسترده ای از علائم روحی روانی و جسمی است که تاثیرات به شدت زیاد و دردآوری برای زنان دارد. همراه با دلتامگ باشید تا با پی ام اس و درمان آن، آگاهی یابید.

پی ام اس چه علائمی دارد؟

پی ام اس یا همان سندروم پیش قاعدگی که اکثر زنان هر ماه آن را تجربه می‌کنند به اختلالات هورمونی زنانه به دلیل قاعدگی اطلاق می‌شود. از هر سه خانم، 2 نفر به این اختلال دچار هستند و شیوع بسیار بالایی دارد. از دیگر علت های پی ام ای می‌توان به تغییرات شیمیایی مغز مانند سزوتونین اشاره کرد.

پی ام اس دارای علائم جسمانی و روحی روانی می‌باشد.

علائم فیزیکی پی ام اس

افزایش وزن، ورم کردن شکم، یبوست، سردرد، درد مفاصل بدن، اسهال، نفخ و ورم سینه

پی ام اس

علائم روحی روانی پی ام اس

تغییر ناگهانی خلق، بی حوصلگی، کم خوابی یا پر خوابی، زود عصبانی شدن، ولع به شیرینی و غذا، خستگی مزمن، بی حالی، کاهش میل جنسی، مشکل در تمرکز و حافظه، گریه کردن، کاهش انرژی، اضطراب و زود رنجی

پی ام اس

پی ام اس چه زمانی آغاز می‌شود؟

سندروم پیش از قاعدگی پس از دوره تخمک گزاری آغاز می‌شود اما زنان کمی هم ممکن است پس از اتمام دوره قاعدگی آن را تجربه کنند. در اکثر مواقع پی ام اس پس از 5 روز تمام می‌شود.

پی ام اس در مردان

گاهی اوقات مردان هم به دلیل اختلالات هورمون تستوتسرون، علائمی مانند پی ام اس را تجربه می‌کنند.  از علائم پی ام اس در مردان می‌توان به نوسانات خلقی، خستگی و افسردگی اشاره کرد.

پی ام اس

تشخیص پی ام اس چگونه است؟

شما باید علائم ذکر شده را به صورت منظم و برای حداقل 5تا7 روز قبل از شروع قاعدگی تجربه کنید. با شروع دوران قادگی، این علائم کم کم برطرف می‌شوند. علائم فیزیکی حتما باید حضور داشته باشند. همچنین علائم نباید مدت زمان زیادی ادامه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی:  نو کردن ریمل کهنه با چند ترفند ساده

علت اختلال پی ام اس چیست؟

محققان هنوز نتوانسته اند علت دقیقی برای پی ام اس بیابند اما با این حال تغییرات هورمونی نقش به سزایی در این اختلال ایفا می‌کنند. و کاهش سروتونین نیز بسیار حائض اهمیت است.

پی ام اس چگونه درمان می‌شود؟

رژیم غدایی سالم می‌تواند تاثیر یالایی در روند بهبود شما داشته باشد. سعی کنید از مواد غذایی مقوی استفاده کنید. همچنین بهتر است از غداهای فراوری شده و فست فود دوری کنید. کافئین و قند مصنوعی نیز برای روند بهبودی شما مضر است. مواد غذایی که باعث نفخ می‌شود را تا جای ممکن استفاده نکنید. می‌توانید به دکتر مراجعه کرده و ویتامین و مکمل های مورد نیاز بدنتان را تهیه کنید. تنفس دیافگرامی را تمرین کنید و با آرامش و دقت بیشتری نفس بکشید. از تمرینات یوگا و ریلکسیشن غافل نشوید. ورزش می‌تواند با بالا بردن سروتونین، شما را سرحال تر کند. به اندازه کافی استراحت کنی و خوابتان را تنظیم کنید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و فعالیت های مورد علاقیتان را انجام دهید.

سخن پایانی

سعی کنید در وهله اول آرامش ذهنی خود را حفظ کنید. به خودتان سخت نگیرید و با رسیدگی به جسم و روان خود این دوران را با آرامش بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…