مارمیشو، گنجی پنهان در دل کوه‌های ارومیه!

5
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی نام ارومیه به میان می‌آید همه یاد دریاچه ارومیه می‌افتند، دریاچه‌ای که این روزها نفس‌های آخرش را می‌‎کشد؛ اما این دریاچه تنها دریاچه زیبای ارومیه نیست!
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یکی دیگر از زیباترین دریاچه‌های ارومیه است که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد. دریاچه‌ای زلال که دورتادور آن کوه‌های بلند و درختان سرو و صنوبر احاطه کرده‌اند و بر خلاف دریاچه ارومیه هنوز زنده است و نفس می‌کشد. نغمه زیبا پرندگان محیط این دریاچه را روح‌نوازتر کرده و چشم‌انداز بی‌نظیرش هرکسی را جادو می‌کند. همراه دلتامگ سفری جذاب به یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران داشته باشید.

دریاچه مارمیشو کجاست؟

استان آذربایجان غربی، استانی است که درست در مرز ایران و ترکیه واقع شده است. در میان دره‌ای بین این دو کشور و در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه دریاچه‌ای با آبی زلال و شفاف وجود دارد که نامش مارمیشو است. این دریاچه زیبا را قله‌های سی‌تاو، قایدوک و چال احاطه کرده‌اند. کوه بایدوست نیز در شمال دریاچه واقع شده و چشم‌انداز زیبایی به این دریاچه بخشیده است. همچنین این دریاچه از غرب به روستای مخروبه دری و از شرق به روستاهای بانی و پسان منتهی می‌شود.

دریاچه مارمیشو کجاست؟

تفرجگاه مارمیشو، بهشت پنهان ارومیه

این دریاچه زیبا با درختان تنومند و کوه‌های استوار اطرافش مملو از اکسیژن تازه‌ای است که جان دوباره‌ای به تن خسته شما می‌بخشد. صدای نغمه پرندگان بازیگوش دریاچه، آواز زیبایی است که آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. این دریاچه رویایی بیش از 1300 سال قدمت دارد و همین محبوبیت آن را بیشتر کرده است.

دریاچه مارمیشو

این دریاچه زیبا و نیلی‌رنگ وسعتی حدود 5 هکتار دارد. عمق دریاچه مارمیشو بین 50 تا 60 متر متفاوت است. اگر قصدتان از رفتن به این دریاچه ماهیگیری است باید بدانید ماهی های دریاچه مارمیشو عموما قزل‌آلا و ماهی سفید هستند که طعم بسیار خوشمزه‌ای هم دارند؛ اما چرا نام آن را مارمیشو گذاشته‌اند؟ درباره این نام داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری گفته شده است.

مطلب پیشنهادی:  لذت‌بخش‌ترین زمستان در روستاهای اطراف اصفهان

تفرجگاه مارمیشو، بهشت پنهان ارومیه

نام مارمیشو از کجا آمده است؟

مردم محلی درباره نام این دریاچه داستان‌های بسیاری می‌گویند. برخی معتقدند در قدیم این دریاچه پر از مار بوده است. تعداد مارهای دریاچه آن‌قدر زیاد بوده که تمام سطح دریاچه را می‌پوشاندند، به همین دلیل به مارمیشو مشهور شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی که ارمنی‌ها به این منطقه مهاجرت کردند حاکمی مسیحی به نام مارمیشون بنیامین داشتند. مردم به دلیل احترامی که برای او قائل بودند نامش را بر روی دریاچه محبوب منطقه گذاشتند تا یاد او جاودانه شود.

نام مارمیشو از کجا آمده است؟

کی به دیدن این دریاچه برویم؟

روزهای خوش آب و هوای بهار و تابستان این دریاچه مانند نگینی درخشان همه را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که در میان کوه‌های مرتفع مخفی شده، آب و هوای دلپذیری در تابستان دارد. در زمستان هوای سرد و بارش برف رفتن به کنار دریاچه را کمی سخت می‌کند و ممکن است با دریاچه یخ‌زده مواجه شوید. فاصله تبریز تا دریاچه مارمیشو حدود 217 کیلومتر است و به سه ساعت رانندگی نیاز دارد. از ارومیه اما با 40 دقیقه رانندگی می‌توانید به این بهشت پنهان و زیبا برسید. به یاد داشته باشید هر روز تا ساعت 6 بعد از ظهر می‌توانید به دیدن این دریاچه بروید و پس از آن هنگ مرزی جاده ورودی این دریاچه را می‌بیندد.

5 دیدگاه

  1. همراه با شما

    25 اسفند 1402 در 9:24 ب.ظ

    چه طبیعت زیبای

    پاسخ

  2. ناشناس

    25 اسفند 1402 در 11:23 ب.ظ

    بسیار زیبا و دیدنی

    پاسخ

  3. ناشناس

    26 اسفند 1402 در 3:11 ق.ظ

    واقعآ جالب بودنوشته هایتان ممنونم از تلاش‌های بی دریغ شما

    پاسخ

  4. قدیر

    27 اسفند 1402 در 12:38 ب.ظ

    مارمیشو جای فوق العاده زیبایی هست، فقط چون منطقه مرزی هست، امکان رویارویی با تروریستهای پژاک و پ ک ک وجود داره، و امکان داره جونتون رو از دست بدین

    پاسخ

    • ناشناس

      28 اسفند 1402 در 2:04 ق.ظ

      چرا مزخرف میگی چه کسی تا حالا اونا رو دیده با این همه امنیت که‌ هست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…