آیا ظرفیت ساخت سالانه یک میلیون مسکن در ایران وجود دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی‌های نهاده‌های تولید مسکن از جمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار بیانگر آن است که ساخت یک میلیون مسکن در سال هدفی قابل دسترس است و می‌تواند بخش مهمی از فشار معیشتی وارده به جامعه را کنترل کند.
تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از خبرگزاری فارس، عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن به اندازه‌ای ضعیف بود که زمینه فشار گسترده معیشتی به مردم را به وجود آورد.

کارنامه ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم، در دو بخش عرضه مسکن و ساماندهی تقاضای سرمایه‌ای سبب شد تا متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت از حدود 3.75 میلیون تومان در سال 92 به بیش از 30 میلیون تومان در سال 99 برسد و افزایش 8 برابری را تجربه کند.

از این رو رئیس جمهور منتخب مردم نیز محور وعده‌های خود را بر مسئله مسکن بنا نهاده و وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن و مجموعا 4 میلیون مسکن در 4 سال را ارائه داد. این وعده که با جمله معروف «جوانان عزیز، ازدواج از شما، مسکن از ما» مطرح شد. یکی از مهم‌ترین مطالبات روز مردم است که در صورت تحقق، زمینه ساماندهی بازار مسکن را تسهیل می‌کند و امید زیادی را به جامعه تزریق خواهد کرد.

بر این اساس بررسی جزئیات ساخت یک میلیون مسکن در سال در قالب پرونده ویژه‌ای تحت عنوان “یک میلیون سرپناه” مورد واکاوی قرار گرفته و شرایط تحقق این وعده بزرگ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ظرفیت تولید مسکن

آیا ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان پذیر است؟

بر همین اساس در شرایطی که نهاده‌های تولید مسکن امکان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را فراهم کرده و از سوی دیگر روند اجرایی این پروژه در قالب بررسی تجربیات تولید انبوه در سال‌های گذشته مورد واکاوی قرار بگیرد، شرایط برای پاسخ به این سوال که آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی به لحاظ فنی عملی است مهیا خواهد شد.

زمین برای ساخت چند میلیون مسکن وجود دارد؟

به طور حتم اولین و مهم‌ترین نهاده مورد نیاز به منظور تولید مسکن مسئله زمین است. به طور کلی بسیاری از مردم با نگاه به چهره کلانشهرها و ساختمان‌های بلند مرتبه واقع در این مناطق تصور می‌کنند که دیگر هیچ زمینی برای ساخت و ساز وجود نداشته و اساسا به همین علت است که بلندمرتبه‌سازی با تراکم‌های قابل توجه اوج گرفته است.

مطابق با آخرین بررسی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری در طرح جامع مسکن، در حال حاضر در کشور ایران بیش از 11.2 میلیون نفر در 76.4 هزار هکتار بافت فرسوده شهری زندگی می‌کنند. بنابراین با یک برآورد حداقلی و اختصاص هر 150 متر مربع عرصه به یک واحد مسکونی، می‌توان گفت، زمین واقع شده برای حداقل 5 میلیون بافت فرسوده در مناطق شهری وجود دارد که می‌تواند بار قابل توجهی از مسئله تامین زمین را به دوش بکشد.

مطلب پیشنهادی:  تصمیم‌گیری دولت در خصوص مکانیزم کنترل بازار اجاره

علاوه بر این در روستاهای کشور، سهم واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده نگران کننده‌تر بوده و بر اساس اظهارات، سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هم اکنون بیش از 3 میلیون و 200 هزار واحد روستایی در بافت فرسوده روستایی وجود دارد. بر این اساس تجمیع آمار زمین موجود در بافت فرسوده شهری و روستایی می‌تواند برای ساخت و نوسازی حداقل هشت میلیون واحد مسکونی مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت و ساز

تجربه ساخت نزدیک به یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد

با علم به این مسئله که تمامی نهاده‌های تولید مسکن از جمله مصالح ساختمانی، زمین و نیرو کار بای ساخت یک میلیون مسکن مهیا است، می‌توان ادعا کرد که این هدف در طول یکسال تحقق پذیر است.

نکته قابل توجه در این حوزه آن است که تجربه ساخت نزدیک به یک میلیون مسکن در سال با توجه به آمار پروانه‌های صادره از شهرداری‌های کشور وجود دارد.

بر این اساس، در سال 1389 ساخت 824 هزار واحد مسکونی در 12 ماه پیگیری شده است اما روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال‌های بعد سبب شد تا این مسئله با رکود سنگین مواجه شده و هم اکنون شاهد ساخت ساز کمتر از 350 هزار واحد مسکونی در سال باشیم.

بر همین اساس در شرایطی که اراده دولت به عنوان نهاد تنظیم‌گر بر حل مهم‌ترین مسئله معیشتی مردم یعنی ساماندهی بازار مسکن استوار باشد، هیچ مانع فنی در مقابل تحقق این هدف وجود نداشته و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در هر سال و مجموع چهار میلیون مسکن تا پایان عمر دولت سیزدهم امکان پذیر خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «شاخص انتخاب بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…